Akademia Morska w Szczecinie
 
Szukanie zaawansowane
   
 
Home Rejestracja FAQ Użytkownicy Grupy Galerie  
 
 


Forum Akademia Morska w Szczecinie Strona Główna Pomoce dydaktyczne Kapitan - Technika i technologia transportu
Wyświetl posty z ostatnich:   
       
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3

Wto 20:52, 30 Sty 2007
Autor Wiadomość
czesiekgol
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

He he każdy sie strasznie widzie pali na poprawke u kapitana. Mi sie cholernie nie chce znowu na to patrzeć brrrrrrrrrrrrrr.

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Śro 6:28, 31 Sty 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Czesiu możemy udzielić Ci korepetycji Wink

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Śro 11:44, 31 Sty 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

he he he...Smile

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 14:12, 19 Lut 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Wrzucam jeszcze troche teori Smile
To chyba może być też przydatne na inne przedmioty
********************************************************

TRANSPORT MULTIMODALNY

Transport ładunków przy użyciu co najmniej dwóch środków różnych gałęzi transportu na podstawie umowy o przewóz multimodalny.

TRANSPORT INTERMODALNY

Transport ładunku w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe różnymi środkami transportu, lecz bez przeładunku samego ładunku (kontener, przyczepa, naczepa, wagon).

TRANSPORT KOMBINOWANY

Transport intermodalny europejski w którym jednostka ładunkowa jest przewożona w ruchu dalekobieżnym koleją, statkami żegl. śródlądowej lub morskiej przybrzeżnej, natomiast jej dowóz lub odwóz odbywa się transportem samochodowym.

CECHY TRANSP. INTERMODALNEGO

- konieczność użycia środków co najmniej dwóch gałęzi transportu.
- konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz.
- koniecz. wystąpienia jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przewóz.
- koniecz. jednostkowania ładunku, co oznacza, że ładunek jest manipulowany wraz z całą jednostką (urządzeniem transportowym lub środkiem transportowym).

TECHNOLOGIE TRANSP. INTERMODALNEGO- Przewozy

kontenerowe.
- Przewozy szynowo-drogowe.
- Przewozy lądowo-promowe (wagon samochód ciężarowy, naczepa).

KONTENER

urządzenie transportowe o cechach:
* ma odpowiednią wytrzymałość umożliwiającą powtórne użycie.
* jest zaprojektowany tak by można go było przewozić różnymi środkami transportu bez przeładunku przewożonego w nim ładunku.
* można nim manipulować i mocować dzięki specjalnie zaprojektowanym narożom zaczepowym.
* o wymiarach takich, że powierzchnia pomiędzy czterema dolnymi narożami wynosi
- co najmniej 14m2
- co najmniej 7m2 o ile jest wyposażony w górne naroża zaczepowe.

PREWOZY SZYNOWO-DROGOWE- przewóz naczep samochodowych

- przewóz nadwozi wymiennych na platformach kolejowych
- przewóz samochodów ciężarowych na platformach kolejowych
- system bimodalny
- system ACTS
- system domina
Naczepy samochodowe przewozi się na wagonach kieszeniowych. Załadunek odbywa się w systemie LoLo (urządzenie dźwigowe) lub RolOn (wjechać); system WAS (zestaw wagonów ustawionych w szeregu.
PRZEWOZY SAMOCH. CIĘŻAROWYCH.
Odbywa się na wagonach niskopodwoziowych, mają one dużą liczbę osi (8-10) i pomniejszone koła.

SYSTEM BIMODALNY

Wykorzystuje się tylko wózki kolejowe;
-naczepa musi posiadać ADAPTER (uchwyt z tyłu naczepy na wózek)
-musi być wzmocniona
-musi mieć dodatkowe przewody hamulcowe.

SYSTEM ACTS

Naczepy posiadają rolki do wjeżdżania i zjeżdżania z samochodu na wagon.

SYSTEM DOMINO

Samochód posiada dodatkowe urządzenie do przeładunku w bok na wagon.

STATEK MORSKI

Każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi na morzu i wodach z nim połączonych a uczęszczanych przez statki morskie.

STATEK HANDLOWY

Statek przeznaczony lub używany do przewozu ładunków lub pasażerów, do rybołówstwa morskiego lub eksploatacji innych bogactw morskich, do holowania lub ratownictwa statków morskich lub innych urządzeń pływających, do wydobywania mienia zatopionego w morzu lub do innej działalności gospodarczej.

PODZIAŁ STATKÓW

-st do przewozy ład. suchych
-st do przew. ład. płynnych luzem
-st do równoległego lub alternatywnego przewozu ładunków suchych i płynnych luzem
-st pasażerskie
-st do równoległego przewozu pasażerów i ładunków
-st pozatransportowe

STATKI DO PRZEW. ŁAD. SUCHYCH

-statki do przew. ładunków drobnicowych
-statki do przew. ład. masowych.

STATKI DO PRZEW. ŁADUNKÓW DROBNIC.

1.UNIWERSALNE DROBNICOWCE

-nośność do 50tyś DWT (martwej masy)
-liczne ładownie oddzielone grodziami z między pokładami
-posiadają urządzenia przeładunkowe.

2.SEMIKONTENEROWCE

-do przewozu drobnicy konwencjonalnej i kontenerów
-wzmocnione burty
-system balastowo-wyrównawczy

3.KONTENEROWCE KOMOROWE
(TEU do kontenerów 20’)

- otwarte pokłady
- wzmocnione burty
- prowadnice do kontenerów (SLOT)

4.STATKI RoRo

do przewozu ładunków wtoczonych i wtaczanych
-posiadają furty rufowe
-tylko do samochodów, bez torów kolej.

5.STATKI CON-RO

do przewozu kontenerów ładunków toczonych w wtaczanych.

6.PALETOWCE

do przewozu palet, ładownie mają dodatkowe poszycie w kształcie prostokątów.

7.BARKOWCE

do przewozu barek
System Lasch
-barka załadowywana jest na statek za pomocą suwnicy
-specjalne barki o wielkości ok. 9 kontenerów 20’
System SEABE
-mniejsze barki, załadunek za pomocą platformy
System BACAT
-najmniejsze barki, załadunek za pomocą platformy
-statek to katamaran

8.CHŁODNIOWCE

-niewielkie statki
-liczne ładownie i pokłady
-ładownie mają liczne grodzie

9.BANANOWCE

to chłodniowce z systemem 2-tlenku węgla i specjalną wentylacją

10.BYDŁOWCE

do przewozu zwierząt żywych
-oddzielne pomieszczenia dla zwierząt
-system wentylacji
-automatyczny system pojenia i karmienia
-automatyczny system oczyszczania klatek

11.SAMOCHODOWCE

do przewozu samochodów jako ładunku
-bardzo wysokie i nieforemne
-posiadają rampę wjazdową
-podwieszane pokłady

12.CIĘŻAROWCE

do przewozu ładunków ciężkich

13.DREWNOWCE

14.LOGISTYCZNE

STATKI DO PRZEW. ŁAD. MASOWYCH SUCHYCH.

1.ST.UNIWERSALNE

większe niż drobnicow. nośność ok. 70tyś DWT
-duża liczba ładowni
-brak miedzy pokładów
-urządzenia samotrymujące (ładunek sam się rozkłada w ładowniach)
-duże pokrywy lukowe
-rzadko urządzenia przeładunkowe

2.RUDOWCE

do przewozu rudy
-małe ładownie wysoko umieszczone aby podnieść środek ciężkości
-z ładunkiem pływają tylko w jedną stronę

3.WĘGLOWCE

-ładownie w kształcie lejka
-załadunek i wył. za pomocą taśmociągów

4.WAPNIOWCE

5.ST. DO PRZEW. PAPIERÓWKI

6.BOKSYTOWCE

STATKI DO PRZEWOZU ŁAD. PŁYNNYCH LUZEM

1.ROPOWCE. ropa jest ciężka

największe statki na świecie do 500 tyś DWT
-dł do 300m, szer 50m, zanurz. 30m
-podwójne dno i burty
-grodzie poprzeczne, podłużne i przeciwprzelewowe

2.PRODUKTOWCE

3.CHEMIKALIOWCE

-grodzie poprzeczne i wzdłużne
-systemy chłodzenia (radiatory)

4.GAZOWCE

Przeznaczenie
- LNG - Liquit Natural Gas (płynny gaz ziemny)
- LPN – Liquit Petrolen Gas (gaz z ropy-Propan But)
-klasyczne ładownie
-podwójne burty i dna
-przy wysokim ciśnieniu ładownie są w kształcie kul lub zbiorników cylindrycznych

STATKI DO RÓWNOL.PRZEW.ŁAD. SUCH. I PŁYNNYCH

1.ROPORUDOWCE (OO)

2.ROPORUDOMASOWCE (OBO)

-jeśli ruda, to ładujemy co drugą ładownię
-jeśli zwykły ładunek to do każdej ładowni
-jeśli ropa to do wszystkich + dodatkowe ładownie aby dodatkowo obciążyć

3.PRODUKTORUDOWCE (PROBO)

4.ROPOMASOWCE/ROROWCE (BORO)

5.PRODUKTOWCE/ROROWCE (PROBO)

STATKI PASAŻERSKIE

1.LINIOWE ST. PASAŻERSKIE

2.WYCIECZKOWCE

3.WODOLOTY

4.PODUSZKOWCE

5.INNE STATKI PASAŻERSKIE

STATKI DO RÓWNOLEGŁ. PRZEWOZU PASAŻERÓW I ŁADUNKÓW

Statek pasażerski to taki który od 12 miesc dla pasażerów
-stat. pasażersko-towarowe
-promy pasaż-samochodowe
-promy pasaż-samoch-kolejowe

STATKI POZATRANSPORTOWE

1. ST.RYBACKIE
2. ST. PRZETWÓRNIE
3. HOLOWNIKI
4. LODOŁAMACZE
5. RATOWNICZE
6. POŻARNICZE
7. BUNKIERKI (do paliwa)
8. KABLOWCE
9. LATARNIOWCE
10. POGŁĘBIARKI
11. PLATWORMY WIERT.
12. ZAOPATRZ.WIERZ WIERTN.
13. SZKOLNE
14. BADAWCZE
15. HYDROGRAFICZNE

PARAMETRY STATKÓW

DWT – nośność statku
DWAT – nośność brutto (z zapasami)
DWCC – nośność netto (zmienna)

POJEMNOŚĆ REJESTROWA

-BRUTTO (GT- GrossTonige) liczba niemianowana wprost proporcjonalna do objętości wszystkich pomieszczeń zamkniętych na statku.

-NETTO (NT-NettTonige) liczna niemianowana wprost prop. do objętości wszystkich pomieszczeń zamkniętych na statku.

POJEMNOŚĆ ŁADUNKOWA
(w m3 lub CUFT3-stopy) – objętość wszystkich pomieszczeń ładunkowych

-(Bali Capasity) dla ład. drobnicowych.
-(Grainy Capasity) dla ziarna (towarów sypkich)

WSPÓŁCZYNNIK PRZESTRZENNOŚCI ŁADUNKU(WŁ)

-iloraz objętości ładunku przez jego masę
-objętość ładunku do jego masy

Dla ładunków drobnicowych jest to WSPÓŁCZYNNIK TAUERSKI – to współczynnik przestrzenności powiększony o stratę tauerską.

STRATA TAUERSKA

To przestrzeń pomiędzy pomiędzy ładunkami drobnicowymi. Stanowi ona ok. 10%.

SAMOCHODY

CAŁKOWITY CIĘŻAR POJAZDU

To cały ciężar pojazdu, łącznie z ładunkiem i pasażerami:
- ciężar pojazdu gotowego do jazdy:
*ciężar własny pojazdu:
-ciężar poj. w stanie suchym
-ciężar poj. +płyny, oleje paliwo
*kierowca i obsługa
- ładunek

PRZEPISY W POLSCE

-dop. szerok. poj. to 2,55m
*z izotermą to 2,60m
-dop. wysok. poj. to 4,0m
-dop. długość:
*sam. ciężarowy–12m
*pojazd członowy–16,5m
*zespół pojazdów–18,75m
-dop. masy całkowite:
*sam. Ciężarowy:
-2-osiowy–16 ton
-3-osiowy–24 tony
-do 4 osi w górę–32 tony
-poj członowy i zesp. pojaz:
*do 4 osi włącznie 32 tony
*5 i więcej osi 42 tony

OBCIĄŻENIE NA OSI

W Polsce wynosi 8 ton na oś.

OŚ POJEDYŃCZA
To taka, która jest oddalona od następnej osi pow. 2 m, lub oś poj. to takie dwie osie gdzie odległość między nimi jest mniejsza niż 1m.

OŚ WIELOKROTNA

Zawiera OSIE SKŁADOWE
Są one oddalone od siebie od 1-2m

CIĘŻAR NA OŚ SKŁADOWĄ

-odd. od 1-1,2 dop obciąż 57,5 kN (5,75t)
-odd. od 1,2-1,3 dop obc 65 kN (6,5t)
-odd. pow. 1,30- 2,0 to 72,5 kN (7,25t)

Na drogach krajowych i niektórych drogach woj, oraz w granicach administ. miast, na trasach zagranicznych linii autobusowych
dop. jest 10 ton na oś pojedynczą
coś mi się nie zgadza!!!!!!
-oś pojedyńcza - 115 kN (11,5 t)
-oś napedzana - 115 kN
-oś z koł bliźniacz - 115 kN
-oś skład osi wielokr przy rozstawie :
*od 1,0 - 1,1 to 57,5 kN (5,75t)
*od 1,1 - 1,2 to 65 kN (6,5t)
*od 1,2 - 1,3 to 72,5 kN (7,25t)
*od 1,3 - 2,0 to 80 kN (8,0t)

*********************************************************


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 17:16, 23 Lut 2007
Autor Wiadomość
student
Bywalec forum
Bywalec forum



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Ostatnio pytałem kapitana kiedy mozna zaliczać u niego. Nie mam dobrych wieści. Teraz od poniedziałku zaczyna sie semetr letni bodajze i on nie ma jeszcze planów na nasze zjazdy. Jedyne co mozna było wytargowac to obietnica ze da info w której gablocie. A do poprawki mozna bedzie podejsc ok. 10.03.2007 o 9 godz jak załatwi sale i trzeba sie jeszcze dogadac dokładniej z nim. A na konsultacje nie za bardzo mozna jechac bo moga mu sie zmienic godziny i bedzie lipa. Wiec musicie sami sie dogadac i zawracac mu głowe. Powodzenia, dacie rade nie pekajcie.


---------------------------


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Nie 14:49, 25 Lut 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

hmm, Panowie może w czartek uderzymy do kapitana w ciemno??

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 19:00, 26 Lut 2007
Autor Wiadomość
czesiekgol
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Jak ktoś ma zadanka rozwiązane to bardzo poprosze. Do zobaczenia w czwartek.

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Czw 21:23, 01 Mar 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Poprawka u kapitana, odbędzie się 03.03.07r. (w sobotę) w godz. od 15:25 do 16:10. Numer sali do uzgodnienia

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Czw 21:29, 01 Mar 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

współczuję, słowo daję Confused

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Czw 21:37, 01 Mar 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

ojjj ta sobota bedzie straszna :/

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 18:02, 02 Mar 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Pati wyluzujemy sie wieczorkiem

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 18:20, 02 Mar 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

mam nadzieje Razz

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 18:30, 02 Mar 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

podobno wiara czyni cuda, więc ja wierzę, że się uda Razz

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3

 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


      Do góry  

Strona 3 z 3
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Skocz do:  
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Avalanche style by What Is Real © 2004
             
Regulamin