Akademia Morska w Szczecinie
Nieoficjalne forum studentów LiZwEST - studia II stopnia
Szukanie zaawansowane
Home
Rejestracja
FAQ
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Akademia Morska w Szczecinie Strona Główna
Pomoce dydaktyczne
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Do góry
Skocz do:
Wybierz forum
MAGISTERKA LiZwEST
----------------
Akademia Morska w Szczecinie
Pomoce dydaktyczne
Studenci
Pozostałe
----------------
Hyde Park
Sprawy techniczne
Kosz
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
boro
Wysłany: Wto 10:04, 09 Maj 2006
Temat postu: inzynieria organizacji pracy-notatki
Znaczenie organizacji pracy w zarzadzaniu przedsiebiorstwem.
-efekt pracy zorganizowanej
-efektywnosc działań zorganizowanych
-każdy pracuje w organizacji(przedsiebiorstwo, urząd, firma)
-praca grupowa jest bardziej efektywna niż praca pojedynczego człowieka.
Synergia- efekt pracy zorganizowanej.
System zarzadzania zadaniowego-tworzenie zespołu do rozwiazywania problemow. Różne zasoby z roznych działów.
Wady pracy grupowej
-wydluzanie procesu decyzyjnego
-powstawanie konfkliktow
zasada Paretto.
Pozwala wskazac obszar funkcjonowania organizacji dzieki którym można osiagnac lepsze efekty mniejszym nakladem sil i srodkow. Wedlug tej zasady możemy powiedziec ze w kazdej organizacji mamy 20% nakładów daje nam 80% efektów( 20% wysiłku daje 80% rezultatu.
Praca to wysiłek człwoieka z zastosowaniem jego wiedzy umiejetnosci co ma na celu osiagniecie korzysci.
- Satysfakcja
- rozwoj intelektualny
- prestiz
- awans
- wynagrodzenie
teoria procesu pracy
wraz z postepem technicznym i technologicznym znaczenie i rola pracownika jest coraz mniejsza.
Zalety- pracownicy w coraz mniejszym stopniu wykonuja czynnosci a bardziej zarzdzaja i kontroluja.
Teoria nadawcy i agenta.
W procesie pracy sa pracodawcy (kierownicy) kieruja oraz sa osoby które wykonuja prace. System motywacji tym lepiej oneniamy pracownika im lepiej zrobi zadanie tak jak chce kierownik.
Teoria wymiany
Interakcja miedzy kierownikiem a pracownikiem. W procesie zachodzi do wymiany i wymiana jest ekwiwalentna.
Monilityczna i pluralistyczna struktura odniesienia
Monoli.str.odniesienia zaklada ona ze wszyscy pracownicy dążą do wspólnego celu organizacji.
Pluralis.stru.odniesienia zaklada ze org.to koalicje interesów dopuszczająca koalicje.
Efekt synergi nazywamy takie działanie w wyniku którego efekt zorganizowanej pracy zespołowej jest wyzszy a niżeli suma efektu działań indywidualnych.
Organizacja- wyodrebniona z otoczenia całość.
Własności i cechy organizacji:
-celowość
-zlozonosc
-odrębność
zasady organizacji pracy
1. podział pracy
2. koncentracji pracy
-przestrzennym
-sposobu wykonywania pracy
3.kononizacja pracy
wyplyw postepu technicznego na prace czlowieka
postep techniczny odziaływuje na prace ludzka:
-pozytywnie
-negatywnie
POZYTYWNIE
-Praca czlowieka sprowadza się do ulatwienia zadań
-postep idzie ze praca ludzka sprowadza się do obslugi urzadzeń kontroli
-nastepuje mniejsze znaczenie przestrzennego wykonywania pracy
-czesc pracy wykonywana jest w domu-praca na odleglosc
-czynnik czasu traci na znaczeniu np. przez telekonferencje
-czynnik przestrzeni traci na znaczeniu (dzisiaj wykonujemy prace tutaj a jutro za granica)
-koncentracja produkcji tworzene są centrale obsługi wszystkich klientów w jednym miejscu np. obsluga telefoniczna klienta, faktury za tel. Otrzymywana jest z jednego miejsca np. centrum fakturowania jest w Londynie dla całego holdingu
-proceduralizacja pracy-postep wymusza wykonanie pracy jest tendencja nieodwracalna.
UJEMNE
-zredukowanie prac prostych niewymagajacych wykfalikowanych pracowników, są one wykonane przez urządzenia
-alienacja pracy spotykania z kolegami z pracy w pracy. Wykonanie danej czynnosci w okreslonym układzie.
-wypracowywanie grupowej decyzji maja ograniczyc negatywne czynniki alienacji pracy.
Praca grupowa a rozwiazywanie konfliktów.
Konflikt to sytuacja w ktorej wystepuja 2 strony sa zależne od siebie strony stwierdzaja ze ich poglady sa sprzeczne konflikta towarzysza emocje i sa one negatywne.
PASYWNE metody rozwiazywanie konfliktów:
-ingiwilacja bierzeaca obserwacja konfliktu
-persfazja przekonujemy jedna lub druga strone o niezasadność konfliktu jeżeli konflikt ma charakter emocjonalny
-groźba uzycia siły- gdy pracodawca chce wyrzucić
-zatysfakcja zastępcza gdy osobe nakłaniamy w zamian za coś
-separacja-rozdzielenie stron konfliktu
AKTYWNE metody rozwiazywania konfiliktów:
-Strategia eliminacji jednej ze stron pozbawienia członkostwa w organizacji
-strategia arbitralnego roztrzygniecia (gdy mamy autorytet)
- strategia oparta na przetargach (coś za coś)
- osoba która rozwiazuje konfilikt jej zadaniem jest aranzowanie spokania
- strategia mediacji wprowadzamy mediatora pomiedzy skonfliktowane osoby
- metoda koncyliacji-wykorzystanie racji eksperta
- metoda arbitrazu zewnetrznego-odwolywanie się do akcji osoby 3ciej. Jeżeli nie jesteśmy strona konfliktu a chcemy rozwiazac to wybieramy takie metody które nie angazuja nas w konflikt.
Zalety i wady podejmowania decyzji grupowych
ZALETY:
-Może powstac wiecej wariantów
-wyzszy stopien społecznej akceptacji podejmowanych decyzji
-wiecej informacji i wiedzy
-lepszy przekaz informacji
-lepsze dezycje
WADY:
-Proces trwa dłużej i jest bardziej kosztowny
-mogą powstac decyzje kompromisowe
-grupa jest zdominowana przez jedna osobe
-może pojawic się niebezpieczeństwo myslenia grupowego
-brak odpowiedzialnosc
proces podejmowania decyzji
Są wypracowane sposoby podejmowania decyzji:
a)Rozwiazywanie normatywne(tak jak powinno być) nazywa się inaczej racjonalny.
Wobec sytuacji wymagajacej decyzji pracownik powinien:
-uzyskać pełną i doskonała informację
-wyeliminować niepewność
-ocenić racjonalnie i logicznie
-podjąć dezycję najlepszą
b) rzeczywisty model podejmowania decyzji:
w rzeczywistosci pracownicy w sytuacji decyzyjnej:
-wykorzystuja niepelna informacje
-sa ograniczenia w swojej racjonalnośc
-sa skłonni zadowolić się pierwszym dopuszczlnym rozwiazaniem.
Co powoduje ze jestesmy ograniczeni w swojej racjonalności?
-dysponujemy niepewna informacją
-intuicja
-narastanie zaangażowania.
Czynnik ludzki a zapobieganie wypadka w pracy. Musimy sobie zdawać sobie sprawę ze za bezpiecz. w pracy odpowiada pracodawca ale może czynnic aby ograniczyc odpowiedzialność.
a) podpisanie szkolenia BHP przez pracownika
b) w zakresie wypadków będziemy mieli kontakt z doswiadczonymi osobami w pracy:
- inspektor do spraw BHP
- instektor do spraw srodowiska pracy
- komisje BHP
Sposoby ograniczenia ryzyka zwiazanego z ryzykiem wypadków:
-zastapienie pracy ludzkiej mechniczną
-zastąpienie materiałów niebezpiecznych
-zastosowanie barier (drzwi P-poż)
-zastosowanie odpowiednich procedur
-stosowanie systemów ostrzegawczych
-stosowanie odzieży ochronnej
Kierowanie ludzmi w procesie pracy.
Prawidłowe i umiejętne przekazywanie zadań dla pracowników.
ZADANIA
UPRAWNIENIA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
SRODKI
Prawidłowe umiejętne określenie celów.
Formułując cel musimy mieć:
-miare celów
-sposób pomiaru celu
-prawidłowe sformułowanie celu
Cel jest zrealizowany gdy (miara celu) są czyste pokoje (sposób pomiaru).
Planowanie pracy własnej.
1.musimy sobie zdawac sprawę ze wykonując pracę możemy sklasyfikować poczynania i zaplanować.
a)stałe;
b)sporadycznie;
ad. a) wykonujemy regularnie i nieregularnie
regularne to te które sa wykonane codziennie, czynnosci powtarzane okresowo.
Ad. b) sporadycznie możemy podzielic na przewidywalne wystepuja sporadycznie ale sa przewidywalne.
Sporadyczne nagłe awarie niemożliwe do zaplanowania.
Czynniki przeszkadzające w realizowaniu zaplanowanych zadań.
-brak kwalifikacji zawodowych wspólpracowników lub kierownika
-nadmierne scentralizowanie kierowania(sami musimy podzielić decyzje)
-nadmierna wiara we własne siły
-odkładanie ważnych spraw na później
-brak rutyn i procedur
-przesadny perfokcjonizm
-zajmowanie się sprawami nieistotnymi
-nadmierne obciążenie funkcjami pozawodowymi
-gadulstwo brak agresywnosci
-cheć złatwienia wszystkiego osobiście
-nadmierne sformalizowanie działalności organizacyjnej
-nadmierna liczna kontroli zew. i wew.
Kierowanie swoja pracą.
-stosować automatyzację
-chgieniczny tryb zycia
stosowanie myslenia podswiadomego
-opanować sztukę szybiego samokształcenia
-umiejetność komunikowania się
elementy kontrolowania swojej pracy każdy musi dostosowac się do swojej pracy np. liczba wykonywanych telefonów
Teoria potrzeb- MASZNOVA
Potrzeby samorealizacji
Potrzeby wysokiej samorealizacji
Potrzeby spoleczne akceptacja uznanie
P o t r z e b y b e z p i e c z e n s t w a
Potrzeby fizjologiczne
System motywacji.
-teoria wartosci oczekiwanej-motywem dla pracy zawodowej oczekiwana wartosc a nie potrzeby
-teoria celu nie potrzeby a okreslony cel jest motywem naszej działanosci
-teoria sprawiedliwosci ludzie sazmotywowani z w takim zakresie jak sa wynagradzani
-teoria behawioralna-oparta na zaufaniu nasza motywacja jest uzalezniona od doswiadczenia
-teoria atrybucji jeżeli jestesmy oceniani wysoko i nam to odpowiada to w to uwierzymy
-teoria oporu
Pozaczynnikowy model motywacji.
-Pozytywne czynniki
-negatywne czynniki
formalizacja w pracy.
Formalizacja opis w dowolnej formie struktury organizacyjnej w ktorej pracujemy.
Jest elementem koniecznym w kazdej organizacji reguluje instrukcje zasady postepowania . jest zwiazana z pozytywnym zjawiskiem sprocedurowania pracy.
Rozpietosc kierowania to ilosc podradnych podporzadkowwanych bezposrednio kierownikowi, są 3 rodzaje:
-rzeczywista
-formalna
-potęcjalna
Rzeczywista- kierownik rzeczywiscie jest w stanie kierowac swoimi podwładnymi
Formalna- w strukturze organ.ma okreslona liczbe podwładnych w rzeczywistosci mogą kierować mniejsza lub wieksza liczba pracowników.
Elementy formalizacji:
-zakładowy regulamin wynagrodzenia
-zakładowy regulamin organizacyjny
-instrukcje obiegów dokumentow
-zasady postepowania dla pracownikow
stefy wykonanych czynnosci
-stefa planowania lub podejmowania decyzji
-stefa organizacyjna pracy polega na własnym doborze i połączeniu ludzi i środków pracy
-sfera kontrolowania
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
Avalanche style by
What Is Real
© 2004
Regulamin