Autor Wiadomość
Arizonka
PostWysłany: Wto 6:56, 27 Mar 2007    Temat postu:

1. Działalność spedycyjna a usługa spedycyjna.

Spedycją będzie każda działalność gospodarcza polegająca na organizowaniu przemieszczania ładunków na zlecenie osoby prawnej lub fizycznej i na wykonaniu niezbędnej grupy czynności dodatkowych, wynikających ze specyfiki zlecenia.
Spedycja, jak każda działalność gospodarcza, podlega wielu klasyfikacjom.
Na otwartym rynku transportowym, na którym panuje konkurencja doskonała, wyjściowym podziałem spedycji staje się klasyfikacja według dostępności do jej nabycia.

Wyróżnić tu można spedycję będącą usługą materialną oraz spedycję będącą świadczeniem nieodpłatnym.

Spedycja będąca usługą materialną, czyli przeznaczoną na sprzedaż, ma charakter działalności publicznej, do której dostęp, zgodnie z zasadami rynkowymi, musi być nieograniczony. Skorzystać z usługi spedycyjnej może każdy uczestnik rynku.

Spedycja jako świadczenie nieodpłatne jest elementem szerszego procesu gospodarczego, do którego dostęp ma wyłącznie jego bezpośredni wytwórca. Wywołuje on wówczas działanie spedycyjne, jednak zamyka się ono w ramach organizacji wykonującej pewien szerszy produkt finalny.

W praktyce gospodarczej spedycja taka ma nazwę spedycji własnej i jej cechą charakterystyczną jest brak ceny sprzedaży, a koszty z nią związane są wkalkulowane w ciężar kosztów innej produkcji finalnej.

Usługa spedycyjna, w dosłownym rozumienia tego słowa, powinna być jedynie pośredniczeniem w kontakcie firmy zlecającej transport z przedsiębiorstwem faktycznie go wykonującym. Wynagrodzenie dla firmy spedycyjnej to tylko prowizja za świadczoną usługę pośrednictwa. Jednak w praktyce gospodarczej firmy świadczące usługi spedycyjne zajmują się całością czynności koniecznych do, zgodnego z prawem, przetransportowania towaru z jednego miejsca do drugiego.

Firma zleca wykonanie transportu nie przedsiębiorstwu transportowemu bezpośrednio, lecz firmie spedycyjnej, oczekując, że wykonana usługa będzie kompleksowa i ograniczy zleceniodawcy liczbę spraw do załatwienia, związanych z wysyłką towaru. Pomimo że firma zleca wykonanie transportu przedsiębiorstwu spedycyjnemu, wie, że zleca do wykonania transport rzeczy i żąda wystawienia jednej faktury, która określi wysokość kosztu transportu, zawierającego w sobie wszystkie koszty dodatkowe związane z danym transportem, tj. np. przeładunków lub kosztów wypełnienia dokumentów celnych. Choć firma zleca tę usługę do wykonania przedsiębiorstwu spedycyjnemu, to dla niej została wykonana usługa transportowa, co prawda o szerszym znaczeniu i bardziej kompleksowa, ale efekt wykonanej usługi dla zamawiającego transport jest taki sam, bez względu na to, czy złożył zamówienie w firmie świadczącej usługi spedycyjne czy tylko usługi transportowe.

Do najbardziej typowych usług, jakie może świadczyć spedytor w wykonaniu umowy spedycji, możemy zaliczyć:
* poradnictwo spedycyjne, obejmujące m.in.: porady udzielane eksporterom, importerom i producentom ( np. w sprawach wyboru gestii transportowej, środka transportu, drogi przewozu, przygotowania ładunku do przewozu czyli: opakowanie, oznakowanie, ocechowanie, kompletowanie, formowanie jednostek ładunkowych itp.
* Zorganizowanie dostawy towaru do miejsca załadunku na główny środek transportu i w tym zakresie opracowanie i przesyłanie wysyłającemu towar instrukcji wysyłkowej,
* Zawieranie umów z przewoźnikami oraz innymi przedsiębiorstwami biorącymi udział w usłudze przemieszczania ładunku ( z przeładowcami, składownikami, kontrolerami, rzeczoznawcami itp.) zalecając im wykonanie koniecznych usług,
* Sporządzanie lub/i kompletowanie dokumentów przewozowych i innych wymaganych kontraktem i przepisami krajów eksportera/importera oraz państw tranzytowych i ich dystrybucja zgodnie z życzeniami zleceniodawcy
* W odniesieniu do przesyłek drobnych i konsolidowanych
* Na życzenie zleceniodawcy- ubezpieczenie towarów
* Organizowanie odprawy celnej towaru i załatwienie spraw związanych z obligatoryjnie obowiązującymi czynnościami kontrolnymi (standaryzacja, kontrola weterynaryjna i fitosanitarna itp.)
* Monitorowanie czynności związanych z załadunkiem, przeładunkiem i przewozem towarów w eksporcie i awizowanie eksportera, względnie importera lub osób przez nich wskazanych o dokonanym załadunku na statek lub inny środek transportu, a w przypadku importu, awizowanie zleceniodawcy ( importera) o nadejściu przesyłki,
* W odniesieniu do ładunków specjalnych ( ciężkich, ponad gabarytowych lub niebezpiecznych) opracowanie koncepcji przewozu,
* Zabezpieczenie interesów zleceniodawcy (e./i.) w przypadku stwierdzenia uszkodzeń i ubytku towaru, względnie innych ewentualnych strat (np. wynikających z opóźnień dostawy) poprzez sporządzenie lub spowodowanie sporządzenia odpowiedniej dokumentacji szkodowej
* Przy imporcie, kiedy gestia transportowa leży po stronie importera, utrzymanie kontaktu z dostawcą/eksporterem zagran. W celu ustalenia gotowości towaru do wysyłki i zorganizowanie jego odbioru i przewozu do miejsca wyznaczonego przez zleceniodawcę (imp.),
* Regulowanie należności z tytułu kosztów przewozu oraz innych usług świadczonych na rzecz ładunku, jeżeli koszty te obciążają zleceniodawcę,
* W wielu przyp. udział w realizacji bankowego inkasa dokumentowego. Spedytor może wykonywać jedną kilka lub cały kompleks czynności spedycyjnych związanych z przewozem danego towaru.

Decyduje o tym konkretna treść umowy spedycji. Usługi te może poprzedzać proces przewozu towaru, mogą być wykonywane w trakcie tego przewozu, w każdej jego fazie, jak również po nadejściu towaru do miejsca przeznaczenia.



Zakres działalności spedycyjnej:

Przedsiębiorstwa korzystające z transportu na dużą skalę organizują w zasadzie własną służbę spedycyjną, inne przedsiębiorstwa zlecają czynność spedycyjne spedytorom. Działalność spedycyjna obejmuje wybór najdogodniejszego pod każdym względem środka transportu, nadanie ładunku, załatwienie formalności związanych z przewozem itp.


2. Dokumenty transp. w przewozach międzynarod.

KARNET TIR dokument celny, na podstawie którego dokonywane są międzynarodowe przewozy samochodowe bez konieczności dokonywania kontroli celnej na granicach poszczególnych państw; odprawa dokonywana jest tylko w kraju nadania i przeznaczenia; przewozy takie mogą się odbywać tylko pomiędzy państwami stronami konwencji TIR; w Polsce K. TIR wydawane są przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

ROUTING ORDER dokument wysyłany zagranicznemu eksporterowi (oryginał) w celu dokonania wysyłki towaru importowanego z gestią transportową kupującego; zawiera informacje dotyczące towaru, niezbędnej dokumentacji eksportera, oraz inne instrukcje dotyczące wysyłki.

SPECYFIKACJE TOWAROWE dokument wystawiany przez producenta; istnieją dwa rodzaje ST: 1. szczegółowa-sporządzana na każde opakowanie i podająca szczegółowe informacje dotyczące zawartości; 2. Zbiorcza - jest zestawieniem specyfikacji szczegółowych; oba rodzaje specyfikacji dostarczane są armatorowi, Urzędowi Celnemu, spedytorowi i odbiorcy zagranicznemu.

MIĘDZYNARODOWY SAMOCHODOWY LIST PRZEWOZOWY CMR stosowany jest w międzynarodowym transporcie samochodowym odbywającym się na podstawie konwencji CMR; sporządzany w trzech oryginałach dla :nadawcy, odbiorcy (towarzyszy przesyłce), przewoźnika; MSLP jest imienny i wyraźnie wskazuje odbiorcę przesyłki.

MIĘDZYNAROD. KOLEJOWY LIST PRZEWOZOWY CIM dowód zawarcia umowy o przewóz koleją na podstawie przepisów CIM (konwencja COTIF); składa się z:1-oryginału (przeznaczonego dla odbiorcy), 2-ceduły przewozowej (pozostaje na stacji jako dowód wykonania umowy), 3-poświadczenia odbioru (stanowi dokument rozliczeniowy między kolejami), 4-wtórnika listu przewozowego (przeznaczony dla nadawcy, stanowi dowód nadania przesyłki), 5-poświadczenie nadania (pozostaje na stacji nadania); Sporządzany jest w dwóch językach.

AWB - międzynarodowy lotniczy list przewozowy, 9 egz., 3 org.: (dla przewoźnika, odbiorcy, nadawcy)

ZLECENIE SPEDYCYJNE dokument, na podstawie którego spedytor podejmuje się zorganizowania transportu.

ZAŚWIADCZENIE SPEDYTORSKIE dokument wystawiany przez spedytora, w którym potwierdza on, że przyjął dany towar do wysyłki i zobowiązuje się do wysłania go pod wskazany adres lub wydania adresatowi.

KONOSAMENT jest dokumentem regulującym stosunek prawny między armatorem a prawnym posiadaczem konosamentu. Wystawia go przewoźnik, w praktyce spedytor, a przewoźnik jedynie składa podpis.
Dokument stwierdzający przyjęcie do przewozu przez przewoźnika opisanych w nim towarów i zobowiązujących go do wydania ich prawnemu posiadaczowi k. w porcie przeznaczenia.

KWIT STERNIKA (KS) dokument wystawiany przez przewoźnika (oficera ładunkowego statku) dla załadowcy (spedytora) na załadowane partie towaru; stanowi dowód załadunku. towaru na statek i przejęcia odpowiedzialności za towar przez przewoźnika.
KS- czysty, brudny.

3. Funkcje spedytora:

Spedytorem jest ten, kto zawodowo i na zlecenie, w imieniu własnym lub zleceniodawcy i na jego rachunek, podejmuje się wysłania lub odbioru przesyłki oraz innych czynności związanych z jej przewozem. Gospodarcze skutki działania spedytora zawsze dotyczą zleceniodawcy.

Podstawowe funkcje z zakresu i rodzaju świadczonych usług spedycyjnych wynikają:

- funkcja transportowo-doradcza ( doradztwo transportowe),
- funkcja transportowo-dokumentacyjna ( sporządzanie, uzyskiwanie dok. wymaganych w transp., sprawdzanie dok. Itp.),
- funkcja transportowo- organizacyjna ( m.in. wybór śr. transp. I przewoźników, czasu, trasy i sposobu przesłania ładunków,
- funkcja transportowo- wykonawcza ( zachodzi, jeżeli spedytor sam dokonuje, np. przeładunku, magazynowania, liczenia, ważenia, konsolidacji, i dekonsolidacji towarów itp.),
- funkcja transportowo- bankowa ( np. w przyp. regulowania przez spedytora na rachunek zleceniodawcy różnego rodzaju należności związanych z przewozem),
- logistyczna, związana z kompleksową obsługą klientów.
tusia
PostWysłany: Czw 17:32, 08 Mar 2007    Temat postu:

hehe Dzieki wielkie
magmalinka
PostWysłany: Czw 17:09, 08 Mar 2007    Temat postu:

to są po kolei wszystkie zagadnienia - tak jak Pati mówi, zgodnie z tym co było na wykładach, wydaje mi się
Pati
PostWysłany: Czw 16:19, 08 Mar 2007    Temat postu:

nic nie jest pewne w tej szkole Razz a mam je od Przemka to sa bardziej chyba zagadnienia niz pytania na egzamin
student
PostWysłany: Czw 15:08, 08 Mar 2007    Temat postu:

Te zagadnienie są pewne, ze moga wystapic. Skąd je masz jak można wiedziec? Smile
shaman
PostWysłany: Czw 14:27, 08 Mar 2007    Temat postu:

magmalinka napisał:
Ucałowania za notatki Marlenie się należą.... Smile


Z miłą chęcią Razz Wink
Pati
PostWysłany: Czw 13:35, 08 Mar 2007    Temat postu:

hihih ja zapewne tez Smile
Arizonka
PostWysłany: Czw 12:28, 08 Mar 2007    Temat postu:

nioo zwłaszcza,że dziś wypadałoby piwko wypić Smile

z okazji kobiecego dnia wypiję piwko, może dwa Wink
Pati
PostWysłany: Czw 12:15, 08 Mar 2007    Temat postu:

tylko trza sciage zrobic bo nauczyc sie buhahah niewykonalne
Arizonka
PostWysłany: Czw 12:09, 08 Mar 2007    Temat postu:

Dziękujemyyyyyyyy Smile
Pati
PostWysłany: Czw 12:09, 08 Mar 2007    Temat postu:

eee no dzieki Smile
teklohetera
PostWysłany: Czw 12:02, 08 Mar 2007    Temat postu:

dzieki Malina!MARLENA TOBIE NA SAM WPIERW ))
magmalinka
PostWysłany: Czw 11:55, 08 Mar 2007    Temat postu:

Ucałowania za notatki Marlenie się należą,
oczywiście jakby ktoś miał coś uzupełniającego to poproszę też.... Smile
magmalinka
PostWysłany: Czw 11:54, 08 Mar 2007    Temat postu:

Zdolność przepustowa portu dla określonego okresu pozwala na
określenie możliwości wykorzystania potencjału produkcyjnego.
Optymalna zdolność przepustowa – jest związana z ……..stopniem wykorzystania
zdolności przepustowej.
Żeby nie występ. kongestia musi być zachowana nadwyżka w możliwościach
przeładunk., na takim poziome aby nie powodowała strat.
Miarą zdolności przeładunkowej jest wielkość ładunków.
Czynniki, które są miarą zdolności przepustow. port. morskich:
- zaplecze techniczne,
- urządzenia przeładunkowe,
- kadra,
- układ komunikacyjny,
- organizacja pracy,
- liczba stanowisk przeładunkowych i ich dostępność,
- zmianowość pracy portu,
- technologia przeładunku,
- stosowanie techniki informacyjnej.
Podstawowym miejscem produkcji jest stanowisko przeładunkowe, port jest
systemem takich stanowisk.
Stanowisko ładunkowe – podsystemy składają się na jego zdolność,
muszą być odpowiednio przystosowane aby nie powstawały wąskie gardła.
Wykorzystanie zdolności przepustowej portów (wykorzystanie
wszystkich ogniw) słabe ogniwa zapleczy mogą zaburzyć wykorzystanie
zdolności przeładunkowej portu.
Kształtuje się poziomem wykorzystania pośrednich ogniw.
Koszty usług portowych:
1.społeczne koszty produkcji
2.koszty produkcji usług
3.koszty własne działalności przedsiębiorstw
ad1) koszty społeczne – całkowite nakłady pracy społecznej (żywej i
podmiotowej) niezbędne do wytworzenia określonej produkcji. Są równoważne z
wartością produkcji. Ich suma równa się wartości społecznej produktu
globalnego.
Prod. globalny – prod. brutto. Z niego wypłacany jest towar usług zużyte
materiały –
energia, paliwa, materiały, amortyzacja(…..)
4.zintegrowany koszt obrotu portowego (zkop)
5.zintegrowany społeczny koszt obrotu portowego
ad4) na zkop składają się koszty przemieszczenia ładunku i obsługa ładunku
w
porcie, koszty własne działalności za obsługę ładunków i statków
Koszty ponoszone za obsługę ładunków:
- koszty spedycji
- przeład. składowanie
- rzeczoznawstwo
- k. kontroli
Załadunek i wyładunek = koszty ruchu
Koszty aktywne i pochodne………..
………………
Udział b. portow. w kosztach całego transportu………….
…………………………..
WPŁYW NA CENY
Rodzaj ładunku wywiera wpływ na poziom cen transportu
Skala produkt. oddziaływ. na koszty transportu morskiego
Wielkość statku, mniejszy koszt przy większym statku
Koszty obsługi statku:
- załadunku
- wyładunku
Koszty armatora:
1.koszty za i wyładunku
2.koszty opłat portowych
3.koszty utrzymania statku w czasie pobytu w porcie
Ad1) koszty ponoszone w portach krajowych i zagranicznych, koszty
za/wyładunkowe statków, rodzaj i wielkość ładunków, warunki umowy o przewóz,
operacji transportowych stanowią ok. 40% całości kosztów. Najniższe koszty
ponoszą barkowce.
Ad2) Klasyfikowanie, łącznie składają się na nie:
opłaty portowe bierne
- opłata tonażowa (za wejście i wyjście statku)
- opłata przystaniowa
- opłata postojowa
- opłata ładunku
opłaty portowe czynne
- pilotaż
- usługi holownicze
- cumownicze
- czyszczenie ładowni, zbiorników
- opłaty celne, sanitarne, kwarantannowe
Ad3) mogą …….koszty zmiennych…
- ubezpieczenia
- płace załogi
- zużycie materiałów
- amortyzacja
Są liczone za każdy dzień postoju statku.

CENY USŁUG PORTOWYCH
- wykształciły szereg podstawowych usług portowych, pełnią podstawowe
funkcje ekonomiczne – f. agregacyjna, informacyjna, dystrybucyjna
FUNKCJA AGREGACYJNA polega na zapewnieniu możliwości porównania różnych
wartości użytkowych, wytworzonych w porcie morskim, pozwalają na
porównanie wartości pracy, na jej wykonanie.
FUNKCJA REPRODUKCYJNA – ceny muszą spełniać wymogi efektywnego
gospodarowania.
FUNKCJA INFORMACYJNA – zbiór informacji dla nabywców, odnoszą się do
wszystkich usługobiorców, muszą przekazywać określone preferencje w porcie.
F. DYSTRYBUCYJNA są skutecznym ekonomicznym narządem kształtowania
podziału wytworzonych usług portowych pomiędzy różnych odbiorców oddziału,
dokonuje się poprzez różne instrumenty
F. REDYSTRYBUCYJNA jest rozwinięciem f. dystrybuc.

Dzień 13.01.2007

Formuła kosztowa cen – ona odzwierciedla warunki typowe dla sfery produkt.
usług, sprawia, że następuje proces wymiany.
Formuła popytowa podażowa odzwierciedla warunki zarówno wymiany jak i
konsumpcji. Określa siłę, elastyczność popytu i podaży.
Kryteria ekonomiczne spełniają poszczególne opłaty portowe:
- potrzeba odzw. rzeczywistej wielkości nakł. pracy i kapitału
- konieczność zachowania pewnych różnic i propos. między cenami usług
w
relacjach nakładu pracy i kapitału poniesionego na jej……
- zdolność równowagi popytu na usługi podaży, portowe
Ceny pełnią funkcję ekonomiczne. Opłaty za usługi określają wymagania.
Czynniki wewnętrzne i wykorzystanie tych urządzeń
Czynniki zewnętrzne to dział. Które pozwoli nam na utrzymanie portu w takich
relacjach jakich chcemy czyli modernizacja, rozbudowa, powstanie w nich
odpowiednich centrów gospodarczych.
Ceny są przedstawione w sposób umowny lub w taryfach w zależności od
sytuacji.
TARYFA – POWTARZALNE CENY
UMOWA – SPORADYCZNE CENY
Podstawą do ustalania taryfy to koszty własne producenta, koszty krańcowe,
koszty społeczne.
Towary drobnicowe mają lepszą zdolność płatniczą, za ładunki masowe………
METODY USTALANIA TARYF:
1.metoda naturalna (kosztowa)
2.metoda max korzyści
Szczegółowy system kalkulacyjny oparty jest na podst. jednostce kosztów
własnych. Polega na wyznaczaniu ceny za każdy rodzaj świadczonych usług.
Wskaźnik systemu kalkulacyjnego polega na opracowaniu proporcji
stawek w poszczególnych pozycjach …taryfowych a także na odniesieniu liczby
jednostek które świad. są usł.
3 podstawowe formy taryf w usługach portowych układ taryf:
1.normowy
2.artykułowy
3.klasowy
3 podstawowe taryfy:
TARYFY PORTOWE zawierać powinny:
- odrębne stawki dla przeładunków pośrednich i bezpośrednich
- odrębne stawki dla poszczególnych cząst. prac. roboczych
- stawki ryczałtowe które obejmują opłaty za całą wykonaną pracę
TARYFY SZCZEGÓŁOWE obejmują…………….
TARYFY ZRYCZAŁTOWANE obejmują stawki ryczałtowe

Polipolistyczny rynek
Obecnie system taryfowy charakteryzuje się tym że każdy port wyznacza swoją
własną taryfę.
RYNEK USŁUG PORTOWYCH
Rynek portowy jest to miejsce gdzie następuje konfrontacja popytu i podaży,
określany jest jako rynek zbytu usług portowych.
Rynki ciążące są określane jako zaplecze portowe
Rynki fakultatywne występują pod nazwą przedpoli portowych
Obszar lądowy usytuowany wokół portu z którego masa ładunkowa ciąży do
danego portu.
Elementy składowe tego zaplecza:
1.obszar lądowy który rozciąga się z tyłu portu
2.masa ładunkowa która jest przedmiotem wymiany międzynarodowej
3.sieć linii transportowej po której te ładunki są przemieszczane
4.czynnik czasu który określa charakter i intensywność związków
RYNKI FAKULTATYWNE
Przedpole portowe to obszar morski, granica między innymi portami.

ZAPLECZE – ŚRODEK TRANSPORTU LĄDOWEGO
PRZEDPOLE – ŚRODEK TRANSPORTU MORSKIEGO

Granica która określa zapotrzebowanie na usługi portu dotyczy…..
Kryteria muszą być spełnione aby dany port mógł funkcjonować, przyjmować
towar i odwrotnie. Według kategorii funkcjonuje port:
IZODRAMY/IZODYSTANSY – odległość
IZOCGROMY – wyznaczają odległość w kategorii czasu
IZODAPANY – wyznaczają określenie pewnych rodzajów kosztów

PODMIOT NA RYNKU PORTOWYM TO PODAŻ I POPYT.

PRZEDMIOT NA RYNKU PORTOWYM TO TOWARY KTÓRE UCZESTNICZĄ W
PRZEWOZIE
magmalinka
PostWysłany: Czw 11:53, 08 Mar 2007    Temat postu:

Podst. cechy podaży usług portowych można określić jako wyst.
heterogeniczność struktury która wynika z międzyzakładowego ….
Fluktuacja produktów portowych w czasie – przyczyny natura.
obiektywny
Konieczność przystosowania się do fluktuacji popytu na usługi
portowe.
Konieczność przystosowania potencjału technolog. do …
gnietrycznego przepływu przez port masy ładunkowej.
Mała elastyczność podaży
Podaż usług portowych:
Mikroskala:
- zdolność produkt. przed. port.
Makroskala:
- wielopodmiotowy charakter

Wzrost podaży usług portowych (co na niego wpływa)
- wzrost siły roboczej
- wzrost wyposażenia (inwestycje)
- lepsza organizacja pracy

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group