Basiula |
Wysłany: Czw 23:31, 09 Mar 2006 Temat postu: |
|
Podm. gosp. czyli podmiotem prowadzacym dzialalnosc gospodarcza, może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nie posiadajaca osobowosci prawnej (np. sp. cywilna). Podmioty gosp. w gosp. rynk. charakteryzuje to, ze prowadza swoja dzialalnosc samodzielnie, opierajac się na sytuacji istniejacej konkretnie na rynku i żaden org. panstwowy nie może w ich dzial. ingerowac (jeżeli jest prow. zgodnie z prawem). Przed. panstwowe jest wyodr. org., ekonom. i prawnie jedn. gosp. utworzona przez upowazniony do tego organ. Z przed. panstw. wynikaja szczegolne cechy. Odr. org. ozn, ze przed. stanowi wydzielona z calosci gosp. jedn. org. majaca okr. nazwe i siedzibe. Odr. teryt. polega na tym ze maszyny urzadzenia budynki i budowle przed. zajmuja okr. i wydz. teren. Odr. ekon. wiaze się z wydz. przed.czesci mienia ogolnonarod. w post. sr. prod. Przed. sprzed. swe wyr. i otrz. z tego tyt. sr. pienieznymi pokrywa swe wydatki. Konsekwencja wyodr. ek. jest posiadanie wl. konta w bank. Odr. prawna odr. te przed. uzyskuje z chwila wpisania do rej. przed. panstw. Przed. prow. dzial. opierajac się na zas. które wynik. z ustawy o przed. panstw. Samodzielnosc oznacza ze org. przed panst.dec. w sposób niezalezny o wszystkich sprawach przed. oraz org. jego dzial. Samorzadnosc wyraza się tym ze jego zaloga uczest. w zarzadz. przed. oraz stanowi o jego istot. sprawach. Samofinansowanie oznacza ze przed. posiad. odr. ekon. pokrywa biezace wydatki zwiazane ze zuzyciem srodkow produkcji oraz z wynagrodzeniem prac. z uzyskanych przych. ze sprzed. swoich wyr. lub uslug. Do sektora prywatnego nal.: Spoldzielnie bedace wlasnoscia czlonk. tworz. org. spoldzielcza; Jednostki stan. wlasnosc org spol.; Jedn. prywatne krajowe o roznej form. org. prawnej; Jedn. prywatne z udzialem kap. zagr.; Spoldzielnie dzial. na podst. ust. z dn. 16.09.1982r. zwanej prawem spol. Do cech wyr. spoldzielnie jako org. gosp można zal. to ze jest ona dobrowolnym zrzeszeniem nieogr. liczby osob. która w interesie czlonkow sp. prowadzi dzial. gosp. Sp. cywilna: kiedy zamierza się prowadzic dzial. gosp. na nieduza skale odpowiednia może być najprostsza forma org. oparta na przep. prawa cyw. Do podjecia dzial. w formie sp. cyw. potrzebna jest pisemna umowa zawarta przez wspolnikow która może być zawiazana bez udz. not. W um. należy okreslic cel gosp. Wspol. zob. się dazyc do os. wspol. celu gosp. przez okr. dzial.Sp. Handlowa: wieksza przedsie. gosp. z perspekt. szerokiej wspol. handl. i prod. z koniecznoscia zaangazowania z reguly utworzenia spolki przewidzianej przez kodeks handl. Podlega wpisowi do rej. handl. sp. Sp. Osobowe: opieraja swoja dzial. nie tylko na wkladzie kap. ale glownie na os. pracy wspolnikow w przed. spolki. Do takich zalicza się: cywilna, jawna i komandytowa. Sp. Jawna: jest sp. która prow. we wlasnym im. przed. zarobk. Zawiazuje się ja na podst. umowy pis. przez wspol. na pismie. Nie wym. aktu not. oraz nie ma os. praw. Umowa i wpis do rej. powinny okr. firme sp. czyli jej nazwe. Do zawarcia sp. nie jest wym. wniesienie jakiegokolwiek kap. Wkladem do sp. mogą być rzeczy. Każdy ze wspol. odp. solidarnie i bez ogr. calym swoim maj. nie tylko wkl. wnies. do sp. Sp. Komandytowa spolke ta zal. się do sp. os. Podst. roznica miedzy tymi sp. polega na tym ze w sp. kom. sa dwie kat. wspol. Do pierw. nal. wsp. odp. za zob. sp. wob. wierzyc. w sposób nieogr. czyli cal. swoim maj. a wiec tak jak w sp. jawnej. Sa oni nazywani komplementariuszami. Komandytariusze odpowiaduja za zob. sp. tylko w wys. wnies. wkl. podobnie jak w sp. z o.o. W sp. tej musi być co najmniej 1 komp. i jeden komand. Nazwa firmy pow. zaw. nazwis. co najmniej jednego kompl. Nazw. komand. nie może fig. w nazwie firmy. Przepisy wyodr. także sp. cicha która jest w zasadzie sp. jawna z udz. wspol. cichego uczest. w sp. wylacznie swoim wkl. kap. Sp. z O. O. do utworz. sp. powolanej w celu prow. dzial. gosp. potrzeb. jest jeden lub wiecej zalozycieli. Umowa sp. powinna być zaw. w form. aktu not. Spolka podlega wpisowi do rej. sad. i ma os. prawna. Wspol. jako wspolwlas. sp. wnosza do niej wklady w form. pien. lub niepienieznej które tworz. kap. zakl. sp. Wkl. w form. niepien. nosi nazwe aportu Obow. przep. przew. ze kap. zakl. sp. powinien wyn. co najmniej 4000zl. Wspol. odp. tylko do wys. wniesionychg wkladow i w takim samym zakresie uczest. w stratach. Wladzami sp. sa: zgromadzenie wspol. rada nadz. kom. rewizyjna i zarzad. Sp. Akcyjna: jest sp. kap. o os. prawnej tworzona notarialnie sporz. umowe sp. oraz wpis do sad. rej. handl. Kap. zakl. spolki zwany kap. akcyj. o minimalnej wys. 100tys. zl który dzieli się na akcjie o rownej wart. nom. Akcja jest jedn. kap. zakl. Udzial. sp. czyli akcjonariusze odp. za zpb. sp. tylko do wys. posiad. przez nich akcji. Prywatyzacja oznacza pochodzenie w gospodarce od wlasn. panstw. do prywatnej przez sprzedaz mienia panstw. lub jego udost. prywatnym os. fiz. lub prawnym. Prywatyzacja przed. polega na: A) zdobywaniu nalezacych do Skarby Panstwa akcji lub udzialow spolek powst. w wyniku komercjalizacji B) rozporzadzaniu wszystkimi skladnikami majatkowymi przedsiebiorstwa panstw. lub sp. powst. w wyniku komercjalizacji. Kooperacja wyst. wówczas, gdy istnieje dobrow. wspolpraca przeds. opierajaca się na zawartej przez nich umowie. Wspolprac. przed. nie traca swej odrebnosci prawnej, zachowuja również samodzielnosc gosp. w tych wszystkich dziedz., które nie sa zastrz. w umowie. Koncentracja jest wtedy, gdy partnerzy zw. przed. traca swa sam. gosp. na rzecz centralnego kierownictwa, któremu sa podporzadkowani. Często rez. oni przy tym ze swej odr. prawnej. Wśród zrzeszen przed. utworzonych na zas. koncentr. można wymienic koncern, holding, trust i fuzje. Kartel jest org. samodzielnych pod względem prawnym, finansowym i technicznym przedsiebiorstw oparta na umowie. Poroz. kartelowe obejmuje przed. tej samej branzy. Przedmiotem umowy kartelowej jest najczesciej ustalenie ceny sprzedazy wyrobow, obowiazujacej wszystkie przedsiebiorstwa zrzeszone w kartelu, na stosunkowo wysokim poziomie. Umowy kartelowe mogą również ustalac jednolite warunki sprzedazy, dopuszczalna wys. rabat., poziom cen placonych za podst. surow. itp. Syndykat jest pewnego rodzaju wyzsza forma umowy kart. Zachowujac swa odrebnosc prawna i produkcyjna, przed. nalezace do syndykatu rez. najczesciej z prawa do sam. sprzed. prod. Dlat. tworz. się wspol. biuro sprzed. syndyk., które sprzed wyr. produkow. przez przed. zrzeszone w syndykacie, ustala jednolite ceny itp. Konsorcjum jest umownym zwiazkiem calk. niezaleznych przed. utworzonych w celu przeprowadzenia jednej wiekszej operacji, jeżeli wymaga ona zaangaz. wiekszego kapitalu, którego nie może zgrom. jedno przed. Zadania jakie ma do wykonania sa zazwyczaj wyraznie okreslone rzeczowo oraz w czasie i po ich wykonaniu konsorcjum ulega likwidacji. Najczesciej spotyka się konsorcja bankowe. Koncern nal. do zw. przed. tworz. na podst. formuly koncentracji. Jest to zrzeszenie przed. zachowujacych swa osobowosc prawna, lecz rezygnujacych z rzeczywistej samodzielnosci gospodarczej na rzecz wspolnego kierownictwa, chociaz niekiedy ich samodzielnosc może mieć charakter często formalny. Holding jest forma centralizacji dyspozycji gosp. tworzona w formie wykupywania przez jedno wielkie przed. lub przez bank takiej liczby akcij roznych innych przedsiebiorstw, by zapewnic sobie kontrole nad nimi. Teoretycznie kontrole zapewnia posiadanie nieco wiecej niż 50% akcji przed., praktycz. jednak wystarczy mniej niż polowa jeżeli sa one rozproszone wśród licznej grupy drobnych akcjonariuszy. Trust grupuje przed. które traca swa niezaleznosc gosp. i odr. prawna. Trust stanowi zatem pelne zespolenie dotychczas niezaleznych przedsiebiorstw w jedno przed. Zrzesz. przed. przechodza pod wspolny zarzad, którego uosobieniem jest centralna rada wykonawczatrustu, i w pelni realizuja polityke gospodarcza rady która stanowi najwyzszy org. kierowniczy. Fuzja stanowi najsilniejsza forme zw. przed. gdyz po polaczeniu przed. dotychczas samodzielnie traca calkowicie swa niezaleznosc gosp. i prawna. Możliwe jest tu polaczenie jak w koncernie czyli poziome lub pionowe. Schemat liniowy odznacza się tym ze na czele kazdej komorki org. stoi tylko jeden kierownik który kieruje cala komorka i ponosi odpowiedzialnosc za jej prace. System funkcjonalny nie ma jednego kierownika, komorka nizszego szczebla może wiec otrzymac jednoczesnie polecenia od kilku zwierzchnikow i odpowiada przed nimi z zakresu wykonywania polecen wynikajacych z pelnionych przez zwierzchnikow funkcji każdy zas pracownik podlega jednoczesnie kilku zwierzchnikom. System sztabowo – liniowy zachowuje zasade bezposred. podporzadkowania jednemu kierownikowi, charakterystyczna dla systemu liniowego. Kierwnikowi dodaje się jednak komorki sztabowe których zadaniem jest opracowanie materialow potrzebnych mu do podejmowania decyzji. Komorki funkcjonalne zatrudniaja specjalistow z okreslonych dziedzin. Komorki te nie maja jednak prawa wydawania polecen wykonawczych kierownikom lub pracownikom nizszych szczebli. |
|
Mario |
Wysłany: Czw 12:20, 09 Mar 2006 Temat postu: ŚCIĄGI Z EKONOMIKI PRZEDSIĘBIORSTW |
|
Istota przedsieb.- musi pełnić działalność zarobkowa, jest podstawowa jednostką ekonomiczną
Cele i funkcje zarzą. przedsię.:
Zarządzanie- proces koordynacji działań prowadzony w celu realizacji określonych zadań.
Funkcje zarząd.:
-planowanie
-organizowanie
-decydowanie
-motywowanie
-kontrolowanie
Szczeble kierownictwa:
-naczelne
-pośrednie
-liniowe
Cele przedsieb.:
Grupy interesów
-menedżreowie(wzrost sprzedaży, wartości rynkowej)
-właściciele (zwrot inwestycji, wartość rynkowa inwestycji, wielkość dywidendy)
-kredytodawcy (wzrost rentownej sprzedaży, poziom ryzyka inwestycyjnego)
-społeczeństwo (wzrost zatrudnienia, możliwośc rozwoju)
-pracownicy (dynamika wzrostu wynagrodzeń, stana zatrudnienia, wynik finansowy firmy)
-dostawcy (perspektywy rozwojowe, zwiększenie zakupów, wypłacalność firmy)
-konkurenci (cele rozwojowe firmy, jaka przestrzega dana firma norm prawnych)
-władza (ingeruje w interesy firm, ochrona środowiska)
Kryteria oceny działania przedsięb.:
a)spełnienie potrzeb społecznych
b)efektywnośc zarządzania zasobami
c)rozwój kapitału rzeczowego
d)etyka i odpowiedzialność społeczna przedsieb.
Formy prawne przedsięb.:
F.p.- określa prowadzoną działalnośc przedsieb., chroni interesy społeczeństwa, właścicieli, pracowników.
Swoboda wyboru f. prawnej umożliwia poprawne wkonstruowanie się przedsięb., jest to decyzja trudno odrwcalna, decyzje wymagaja decyzji sądu . Zmienność f. pr. umożliwia dostosowanie do formy działalności.
Spółki:
S.osobowe- to takie, które opierają swoją działalność na osobistej pracy wspólników, przy czym wspólnicy wraz ze spółką ponoszą pełną odpowiedzialność majątkową za zobowiązania spółki.
Wśród spółek osobowych wyróżnia się:
-cywilne,
-jawne,
-komandytowe.
S.kapitałowe- nie ma najczęściej więzi między działalnością spółki i osobistą pracą wspólników, a wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki wobec wierzycieli. Podmiotem odpowiedzialności jest jedynie spółka odpowiadająca za zobowiązania swoim wydzielonym od majątku wspólników kapitałem.
Spółkami kapitałowymi są:
1. Spółki z o.o.
2. Spółki S.A.
S.cywilne- Powstaje w wyniku zawarcia przez wspólników umowy pisemnej, która zawiera postanowienia, co do powstania spółki, jej celów (ze szczególnym uwzględnieniem celów gospodarczych), czasu trwania, sposobu prowadzenia działalności, rodzaju i wysokości wkładów. Umowa ta określa również zasady udziału wspólników w stratach i zyskach oraz jest uregulowana sprawa rozwiązania spółki.
Spółka nie ma osobowości prawnej i konsekwencją takiego stanu rzeczy jest to, że podmiotem praw i obowiązków w sferze stosunków zewnętrznych są wszyscy wspólnicy a majątek spółki w okresie jej trwania jest wszystkich wspólników. Za zobowiązania spółki odpowiadają wszyscy wspólnicy solidarnie. Najczęściej są to spółki rodzinne. Skala ich działalności jest ograniczona
S.jawna- Jest określona przez Kodeks Handlowy jako spółka prowadząca we wspólnym imieniu przedsiębiorstwo zarobkowe w większym rozmiarze.
Spółka jawna powstaje w wyniku zawarcia umowy pisemnej, której zakres jest taki sam jak w przypadku spółki cywilnej; w odróżnieniu od niej podlega rejestracji w rejestrze handlowym.
Podobnie jak spółka cywilna, jawna nie posiada osobowości prawnej, wyposażona jest jednak w pewne atrybuty charakterystyczne dla osób prawnych.
W szczególności może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, ma zdolność sądową, która jest jednak ograniczona. Za zobowiązania takiej spółki odpowiada każdy ze wspólników solidarnie.
Prowadzenie spraw spółki jest prawem i obowiązkiem każdego wspólnika.
S.zo.o- do założenia potrzebny kapitał, ograniczona odpowiedzialność
S.komamdytowa- Zaliczana jest do spółek osobowych i stanowi formę pośrednią między spółkami osobowymi a kapitałowymi. Istota spółki komandytowej polega na tym, że przynajmniej jeden ze wspólników odpowiada wobec wierzycieli spółki całym swoim majątkiem, a odpowiedzialność drugiego z tych członków, jest ograniczona.
Wspólnicy, których odpowiedzialność jest ograniczona to komandytariusze.
Zaś wspólnicy, którzy odpowiadają za spółkę bez ograniczeń to komplementariusze.
Pozycja i rola komplementariuszy w spółce komandytowej odpowiada pozycji wspólników w spółce jawnej.
S.cicha- forma pośrednia uczestnictwa między pożyczka, a udziałem cudzym w przedsięb., powstaje przez włączenie się w działalnośc gospodarczą innej osoby poprzez jej wkład majątkowy
2 rodzaje wspólników:
a)właściciel przedsięb. (cały majątek)
b)cichy wspólnik (uczestniczy w sposób ograniczony)
S.cicha nie ujawnia się na zew., na zew. występuje tylko właściciel.
S.partnerska- wiąże się z wykonywaniem wolnego zawodu – w nazwie nazwisko co najmniej 1 partnera, określenie zawodu, umowa musi posiadac forme aktu notarialnego.
S.komandytowo- akcyjna- założyciele podpisuja statut, który powinien być złożony jako akt notarialny, musi być podpisany przes wszystkich .
Przedsiębiorstwo państwowe
To samodzielny samofinansujący się i samorządny podmiot gospodarczy mający osobowość prawną. Statut reguluje strukturę organizacyjną (energetyka, gazownictwo)
Rada pracownicza, dyrektor decyduje o inwestycjach , decyduje o łączeniu lub podziale przedsięb..
Spółdzielnia- organizacja gospodarcza, zrzeszenie dobrowolne samodzielne. Prowadzi działalność gospodarczą opartą na środkach produkcji stanowiących własność członków spółdzielni(wpłaty członkowskie).
Ekonomika finansów przedsiębiorstwa
Efektywne gromadzenie i wykonywanie finansów poprzez wykonywanie założonego celu.
Przedsięb. może być traktowane jako towar, może być przedmiotem kupna/sprzedaży, zastawu, najważniejszą rolę w tym odgrywa kapitał.
Ekonomiczna wartość użytkowa przedsięb.:
a)wyznacza zdolnośc przedsięb. Do wykazania dochodów.
b)wartośc wymierna oznacza ilośc pieniędzy którą nabywcy chcą zapłacić.
c)wartość obiektywna ustalana na podstawie popytu i podaży
d)wartość decyzyjna wyznaczana przez kupującego lub sprzedającego na podstawie subiektywnych ocen
e)wartośc subiektywna jest wartościa wew. Inwestora oceniana wg. jego osobistych kryteriów
f)wartość orbitalna na podstawie stanu ekonomicznego przedsięb.
g)wartość ustalana na podstawie dokumentów:
- księgowa- odzwierciedla wartośc wynikającą z zapasów księgowych
- odtworzeniowa suma nakładów pieniężnych niezbędnych do tworzenia majatku
-zastawna- wartość gwarantująca zabezpieczenie kredytu
-ekonomiczna- zdolność przedsięb. Do pomnażania dochodów
-godziwa- pojęcie szersze niż wartość rynkowa, hipoteczna cena jaka mogłaby być uzyskana.
h)wartość realna- zależna od rynku
-rynek aktywny- aktywa maja charakter jednorodny
-rynek konkurencyjny- sprowadza wartość rynkową aktywów do jej wartości bieżącej.
Fundusze specjalne- wykorzystywane są na realizowanie określonych zadań (zakładowy, f. świadczeń socjalnych , f.rehabilitacji osób niepełno), tworzone na podstawie odpisu, jego wartość to 37,5% średniego wynagrodzenia.
Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa
1) zestawienie zawierające ogólne informacje finansowe o przedsiębiorstwie z przeznaczeniem dla wielu różnych odbiorców (agendy rządowe, GUS, kontrahenci, banki, akcjonariusze, kierownicy, pracownicy),
2) część zewnętrznej sprawozdawczości finansowej sporządzana w określonych terminach według obowiązujących wzorów i zasad; roczne sprawozdanie finansowe obejmuje bilans, rachunek zysków i strat, informację dodatkową, a w niektórych wypadkach także zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunek przepływów pieniężnych.
Sprawozdanie zaliczamy:
a)bilans- sprawozdanie finansowe, które jest zestawieniem środków gospodarczych (aktywów)
i źródeł ich pochodzenia (pasywów) na określony moment i w określonej formie (układzie).
b)rach. zysków i strat- element sprawozdania finansowego, w którym wykazuje się przychody i koszty, zyski i straty nadzwyczajne oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego, co pozwala ustalić ostateczny wynik działalności (zysk/ stratę netto); może być sporządzany w wariancie porównawczym albo kalkulacyjnym w układzie drabinkowym.
c)sprawozdanie z przepływów pieniężnych- jest częścią sprawozdania finansowego sporządzany na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Prywatyzacja- oznacza przechodzenie w gospodarce własności państwowej do prywatnej przez sprzedaż mienia państwowego lub jego udostępnienie prywatnym osobom fizycznym lub prawnym. Oznacza ona rozpoczęcie budowy systemu gospodarki rynkowej oraz instytucji stosowanych dla tego systemu.
Zadaniem prywatyzacji jest podniesienie efektywności skali przedsiębiorstw oraz całej gospodarki. Chodzi o to by skierować działalność przedsiębiorstw na maks. zysku, na wzrost wartości ich majątku oraz na uniezależnienie procesów decyzyjnych od nacisków politycznych i biurokratycznych.
Prywatyzacji towarzyszy często uruchomienie mechanizmów konkurencji, które zmuszają do bardziej skutecznego działania do wzrostu sprawności przedsię.
Sprywatyzowane przedsiębiorstwo może swobodnie kształtować swoją strukturę organizacyjną i zmieniać powiązania w jakich funkcjonuje, w zakresie zaopatrzenia, kooperacji produkcyjnej i sprzedaży, może tez prowadzić samodzielna politykę finans.
Podział:
Mała pryw.- polega na sprzedaży wyłączonych składników majątkowych należących do państwa lub sprzedaży małych przedsiębiorstw państ. Przedmiotem były małe obiekty handlowe, zakłady gastronomiczne, biura projektowe, wyodrębnione maszyny i urządzenia, budynki i budowle.
Średnia pryw.- następuje przez bezpośrednią sprzedaz średnich i małych przedsiębiorstw. Można tu wykorzystac formy nabycia praw do uzytkowania majątku państwowego wynikające z umów cywilnoprawnych np.: dzierżawa majatku prod., użyczenie, najem, wykup pod zastaw, leasing.
Duża pryw.- odnosząca się od większości średnich i wielkich przedsięb. Polegała na przekształceniu przedsieb. państwowych w spółki kapitałowe.
Prywatyzacja pośrednia- pośrednia dlatego gdyż następuje najpierw przekształcenie przedsięb. Państwowego w spółkę w ramach procesu komercjalizacji, a dopiero potem prywatyzacja powstałej sółki.
Pracownikom w ramach prywatyzacji pośredniej przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia części akcji (do 15%) należących do Skarbu Państwa.
Prywatyzacja bezpośrednia polega na:
-wniesieniu przedsiębiorstwa do spółki
-sprzedaży przedsiębiorstwa
-oddaniu przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania
Sprzedaż przdsiebiorstwa może nastąpić w trybie:
-przetargu publicznego
-rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia
Komercjalizacja- polega na przekształceniu przedsięb. Państwowego w spółkę, a dokonuje jej Minister Skarbu Państwa.
Komercjalizacja może być przeprowadzana:
- na wniosek organu założycielskiego przedsięb.
- na wniosek dyrektora przedsięb. I rady pracowniczej
- z własnej inicjatywy Ministra Skarbu Państwa
POZDROWIONKA DLA WSZYSTKICH.
ps.może uda nam sie sciągnać
:wink: |
|