Akademia Morska w Szczecinie
 
Szukanie zaawansowane
   
 
Home Rejestracja FAQ Użytkownicy Grupy Galerie  
 
 


Forum Akademia Morska w Szczecinie Strona Główna Pomoce dydaktyczne ETYKA BIZNESU
Wyświetl posty z ostatnich:   
       
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny

Pią 17:08, 23 Lut 2007
Autor Wiadomość
student
Bywalec forum
Bywalec forum



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Pati dacie rade z Głową, trzymamy za was kciuki

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Pią 17:13, 23 Lut 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

student mam nadzieje, ze bedzie na tyle normalna ze zaliczy nam to Razz

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 10:46, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Przepraszam ale mam utrudniony dostep do neta, dlatego nie moglam wam wyslac...moze najlepiej bedzie jak to na forum wrzyce cio??

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 10:47, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

1. Systemy etyczne.
2. Cel, przedmiot i zakres etyki życia gospodarczego i etyki biznesu
3. Oczekiwane wartości osobowe pracowników. Stosunek pracowników do przedsiębiorstwa, a stosunek przedsiębiorstwa do pracowników.
4. Etyka biznesu a konkurencyjność przedsiębiorstw.
5. Moralność i etyka człowieka biznesu
6. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw
7. Etyka biznesu wobec patologii życia społecznego. Zjawiska patologiczne w sferze gospodarowania. Korupcja, protekcja, szara strefa.
8. Szara strefa
9. Etyczne prowadzenie negocjacji
10. Etyka konfliktu
11. Lobbing













1. Systemy etyczne
Jaka powinna być wiodąca filozofia biznesu w dwudziestym pierwszym stuleciu?
Przez większą część XX w. utrzymywała się niepewność co do stanowiska, które powinni zająć zarządzający firmą. Istniały trzy różne poglądy na temat odpowiedzialności społecznej korporacji.
1. Niewidzialna ręka. Według tej filozofii jedyną rzeczywistą formą odpowiedzialności społecznej organizacji gospodarczej jest wypracowywanie zysków i przestrzeganie prawa… wspólnemu dobru służymy najlepiej, kiedy każdy z nas i nasze instytucje gospodarcze działają nie na rzecz celów moralnych lub wspólnego dobra… lecz przewagi w walce konkurencyjnej.
2. Moralność, odpowiedzialność i sumienie znajdują się w odpowiedzialnych rękach systemu rynkowego, a nie w rękach organizacji lub menedżerów działających w systemie.
Podmioty działające na rynku powinny udzielać poparcia i działać na rzecz dalszego umocnienia prawości, honoru i godności swojego zawodu poprzez:
Uczciwość i bezstronność w służbie publicznej, we współpracy z pracodawcami, dostawcami i klientami;
Politykę informacyjną opartą o prawdę i unikanie wprowadzania w błąd przez pomijanie istotnych szczegółów;
Unikanie konfliktów interesów oraz korupcji.

W dzisiejszych korporacjach napotkać można przykłady działania wszystkich trzech filozofii. Niektóre organizacje są całkowicie nastawione na zysk, a kwestie społecznych rezultatów prowadzonej działalności pozostawiają rynkowi. Inne funkcjonują zgodnie z literą prawa, nie angażują się jednak w działalność etyczną i moralną. Społeczeństwo powinno domagać się od świata biznesu etycznego przywództwa. Tylko nieliczni menedżerowie zajmują publicznie stanowisko w takich sprawach, wielu jednak robi to we własnych firmach. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingowe opublikowało w 1986 r. Kodeks Etyczny. Jest to tylko jeden przykładów wielu podobnych kodeksów proponowanych przez organizacje gospodarcze. Warto zauważyć, że wykraczają one poza zwykłą uczciwość i wzywają do podejmowania aktywnych wysiłków na rzecz spełnienia konsumenckich praw do bezpieczeństwa, informacji, wyboru między konkurencyjnymi dobrami oraz prawa do wysłuchania.



2.Cel, przedmiot i zakres etyki życia gospodarczego i etyki biznesu.

Uważam, że rolą etyki w biznesie jest nie tylko uświadomienie zasad moralnych, lecz przede wszystkim przekonanie o konieczności ich przestrzegania dla dobra wszystkich.
Etyka w biznesie ma wytworzyć umiejętność kierowania ludźmi w oparciu o etykę.
Drugim zadaniem stojącym przed etyka jest zajęcie się problematyką etyki pracy. Następnie etyka zajmuje się etyką zawodową szczególnie prawników, polityków, dziennikarzy, czyli wszystkich tych, którzy korzystają z dostępu do poufnych informacji. Przy czym etyka zwraca uwagę na kwestie prywatności i zaufania.
Trzecim zadaniem etyki w biznesie stanowi rozpatrzenie zespołu problemów związanych z relacją pomiędzy konsumentem a światem biznesu. Należą do nich zagadnienie odpowiedzialności producenta za bezpieczeństwo i jakość produktu jak i za właściwą reklamę.
Etyka w biznesie umożliwia również odnalezienie wspólnych reguł dla stron konfliktu, połączenia wymogów organizacyjnych z poszanowaniem wartości osobowych. Wprowadza etyczne standardy zachowań. Jej celem jest też etyczna analiza zobowiązań zawodowych.
Etyka zajmuje się oceną postaw moralnych w środowisku prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystując do tego celu czytelnie zdefiniowane standardy moralne, wypracowuje również określone wskazówki moralne odpowiadające rzeczywisty zagadnieniom, z którymi mamy do czynienia w życiu gospodarczym. Działalność gospodarcza stanowi ważną część nowoczesnego społeczeństwa, rządząca się własnymi prawami i posiadającą stosunkowo niezależny statut. Zasadniczym elementem etyki w życiu gospodarczym jest określenie miejsca biznesu we współczesnym społeczeństwie jako większej całości, czyli społeczna filozofia biznesu.
Współczesne społeczeństwo jest społeczeństwem rozdrobnionym, które utraciło swoje poczucie jedności.
Uważam, że rolą etyki w biznesie jest nie tylko uświadomienie zasad moralnych, lecz przede wszystkim przekonanie o konieczności ich przestrzegania dla dobra wszystkich.



3. Oczekiwane wartości osobowe pracowników. Stosunek pracowników do przedsiębiorstwa, a stosunek przedsiębiorstwa
do pracowników.

Od kierowników wymaga się najczęściej umiejętności kierowania zespołami pracowniczymi, motywowania pracowników i łagodzenia konfliktów w pracy oraz zdolności organizacyjnych i łatwości podejmowania decyzji, odpowiedzialności, silnej osobowości, umiejętności prowadzenia negocjacji i skutecznego promowania własnych towarów i usług.
Wymagania wobec kandydatów na stanowiska wykonawcze są podobne, nie licząc oczywiście umiejętności kierowniczych. Oczekuje się głównie osobowości dynamicznych, operatywnych, wytrwałych w dążeniu do celu, pragnących odnieść sukces, posiadających umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych, dyspozycyjności, która oznacza praktycznie gotowość do podjęcia się pracy wykraczającej poza 5-dniowy tydzień i 8-godzinny dzień pracy.
Zarówno pracodawca jak i pracownik powinni darzyć się wzajemnym szacunkiem i zrozumieniem.


4.Etyka biznesu a konkurencyjność przedsiębiorstw.

W każdej firmie występuje zjawisko zdrowej lub niezdrowej konkurencji. Punktem wyjścia niezdrowej czy wrogiej konkurencji jest prowadzenie działalności przez wiele firm na zbyt małym rynku, spostrzeganie innej firmy jako zagrożenia dla własnych interesów oraz dążenie do powiększenia udziałów w rynku cudzym kosztem. Problemy etyczne pojawiają się głównie podczas próby wyeliminowania z rynku konkurenta. Strategie takie mogą bazować zarówno na nieetycznych jak i nielegalnych praktykach, należą do nich: próby przekupienia najważniejszych pracowników firmy, rozpowszechnianie fałszywych informacji o konkurencie wśród wspólnych klientów, tworzenie złej opinii w środkach masowego przekazu, podkradanie dystrybutorów, dostawców czy klientów. Kopiowanie produktów, naruszanie nazw czy znaku firmowego również należy do form nieetycznej konkurencji.
Problemy etyczne dotyczą również relacji ze współpracownikami, podwładnymi i klientami. Złe traktowanie pracownika może wpłynąć na morale firmy, a tym samym wpłynąć na złe wyniki finansowe firmy.
Najważniejszym elementem jest zdobycie zaufania klientów i utrzymanie go. „Całkowita uczciwość jest zawsze najlepsza i najbezpieczniejsza” – przytacza taką opinię Bettger, człowiek sukcesu w biznesie.

5 zasad pozytywnej konkurencji
1.Zasada niezależnej inicjatywy (wszystkie podmioty gospodarcze występują niezależnie, we własnym imieniu - nie wolno produkować, sprzedawać używając cudzych znaków, podszywać się pod nie)
2.zasada działań konstruktywnych (działania twórcze, propagowanie nowatorskich rozwiązań
3.zasadą formalnej równości
4.zasada poszanowania reguł (szacunek dla praw i zwyczajów)
5.zasada szacunku dla podmiotów zewnętrznych (nie konkurować nieuczciwie w oparciu o fałszerstwo, łapownictwo, nie pozyskiwać dobrej opinii w oparciu o fałszywą reklamę)



5.Moralność i etyka człowieka biznesu

Każdy z nas swoje przekonania moralne zdobywa dzięki wychowaniu w rodzinie, szkole, państwie, kościele jak również w wyniku własnych obserwacji i doświadczeń takich jak: akceptowanie przekonań z otaczającego nas środowiska tzn. kolegów z pracy, podwórka czy szkoły.
W każdym z tych środowisk moralność może być różna, ponieważ ludzie wyrastają w różnych tradycjach, każdy z nich ma inne doświadczenia i akceptuje różne środowiska. Ze względu na te różnice nie jest możliwe stworzenie efektywnie działającej organizacji.
Moim zdaniem standardy moralne decydują o ludzkich zachowaniach, wyznaczają kryteria określające co powinno się robić i jak postępować w stosunkach międzyludzkich a w szczególności gdy zależne od tego podejmowane decyzje mają wpływ na duża grupę ludzi. Nawet jeżeli dojdzie do naruszenia zasad i norm moralny, ci którzy się ich trzymają, nadal będą się do nich stosować. Ogólnie rzecz biorąc standardy moralne, do których ludzie bardzo przywykli są umacniane poprzez podjęcie walki przeciw tym, którzy je naruszają.
Wszystkie normy moralne są powiązane ze specyficznymi emocjami i specyficznym językiem. Jednak specyficzne emocje i specyficzny język nie stanowią gwarancji podejmowania właściwych osądów. Kiedy ludzie działają sprzecznie z moralnym standardem, inni doznają silnych emocji związanych z różnicą zdań.
Przestrzeganie norm moralnych obowiązuje wszystkich. Żadna firma na dłuższą metę nie może naruszać choćby jednej z uznanych norm moralnych. Normy moralne mówią nam jak w danej sytuacji wyboru powinniśmy postąpić, a czego unikać ,aby zachować uznane przez wspólnotę zasady moralne.
Współczesne społeczeństwo jest społeczeństwem rozdrobnionym, które utraciło swoje poczucie jedności.



6. Kodeksy etyczne przedsiębiorstw

Kodeksy, nazywane przez nas - nieco na wyrost - kodeksami etycznymi, są zbiorami norm postępowania odnoszącymi się do rozmaitych zachowań różnych podmiotów w działalności gospodarczej uprawianej na różnych poziomach. W związku z tym rozróżnić można kodeksy ogólne oraz kodeksy szczegółowe.
Kodeksy ogólne adresowane są do wszystkich, lub znaczącej części podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą.
Kodeksy szczegółowe, w zależności od stopnia szczegółowości, normują działalność jednej firmy, jednego stowarzyszenia zawodowego, bądź grupy czy związku organizacji gospodarczych.
Kodeksy ogólne bywają spisem reguł, jakimi powinni kierować się w swojej działalności ich adresaci, noszą one wówczas nazwę zasad.

W Polsce kodeksem ogólnym jest m. in. Kodeks etyki w działalności gospodarczej opracowany przez Krajową Izbę Gospodarczą w roku 1994. Kodeks ten adresowany jest do członków organizacji.
Uważam, że kodeksy etyczne będą przestrzegane jeśli przestrzegać ich będą szefowie. Wzór jak należy postępować powinien płynąć z góry. To kierownictwu wyższego szczebla powinno zależeć na tym by pracownicy postępowali stosowanie do tego , co stanowi kodeks etyczny.


7.Etyka biznesu wobec patologii życia społecznego. Zjawiska patologiczne w sferze gospodarowania. Korupcja, protekcja, szara strefa.

Korupcja jest jednym z trudniejszych problemów społecznych w Polsce i świecie. Pojawia się niemal we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Jest częstym tematem debat publicznych, publikacji prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych.
Korupcja t5o wykorzystywanie władzy publicznej do osobistych korzyści.
Elementami korupcji są: łapówkarstwo, opłacanie protekcjonizmu- nepotyzm, szantaże czy defraudacja pieniędzy.
Uważam, że korupcja jest złem. Przekreśla także zasadę równości, osłabia konkurencję oraz niszczy tkankę społeczną.
Walka z korupcją powinna polegać głównie na usuwaniu jej przyczyn. Surowe kary powinny dotyczyć nie tylko ludzi z niższego szczebla społecznego.
Myślę , że warunkiem powodzenia w działaniach antykorupcyjnych nie jest tylko dobre prawo, sprawna policja i efektywnie działające organy wymiaru sprawiedliwości, lecz także sprawny aparat państwowy i wysoka kultura polityczna elity władzy.





8.Szara strefa

Szara strefa to produkt krajowy brutto, który z powodu nie rejestrowania i/lub niepełnego rejestrowania nie jest mierzony przez oficjalne statystyki.
Zjawisko szarej strefy wynika z wielu procesów gospodarczych, regulacyjnych i socjologicznych. Odbija ona realne zjawiska występujące w gospodarce, jej ramy instytucjonalno- regulacyjne oraz cechy społeczne.
Przyczynami powstawania szarej strefy są między innymi:
- zbyt niskie kary, nakładane na pracodawcę w przypadku wykrycia nielegalnego zatrudnienia
- wysokie podatki
-biurokracja
-skłonności do ponoszenia ryzyka
- społeczne przyzwolenie na nieopłacanie podatków
-stopa bezrobocia
-łatwość podejmowania przez bezrobotnych prac w sposób nielegalny
Myślę, że wyeliminowanie chociaż części powyższych przyczyn doprowadziłoby do zmniejszenia szarej strefy.
Ograniczanie zasięgu szarej strefy powinno mobilizować państwo i urzędy państwowe, przedsiębiorców i osoby prywatne, a także cały klimat życia społeczno-gospodarczego. W tej sprawie nie pomogą działania administracyjne, represyjne ale wprowadzenie działań systemowych, które jak gdyby same z siebie zniechęcą do działania poza oficjalnym obiegiem gospodarczym.
Trzeba sprawić, by legalna gospodarka stała się bardziej atrakcyjna, czyli przede wszystkim obniżyć koszty pracy i podatki.
Lepszym rozwiązaniem jest osłabienie bodźców skłaniających do działania w szarej strefie, tj. redukcja podatków, zmniejszenie liczby przepisów regulujących rynek pracy i ograniczenie biurokracji.


9. Etyczne prowadzenie negocjacji

Negocjacje, z uwagi na swoją specyfikę jako zjawiska społecznego związanego z wystąpieniem konfliktu pomiędzy stronami, są rodzajem aktywności, gdzie niejednokrotnie stosowane są kłamstwo i różnego rodzaju działania manipulacyjne.
Istotne problemy etyczne dotyczą bowiem nie tylko negocjacji, ale również szeroko rozumianej promocji i reklamy, konkurencji, polityki personalnej i innych.
Etyka negocjacji bazuje na fundamentalnym założeniu, że negocjacje podlegać powinny zróżnicowanej ocenie.
Opis przejawów działań nieetycznych w negocjacjach nie jest jedynym obszarem zainteresowań etyki negocjacji. Ma on znacznie szerszy wymiar. Jej głównym celem jest:
· zdefiniowanie podstawowych kwestii etycznych związanych z prowadzeniem negocjacji;
· określenie możliwych do dokonania w ich ramach wyborów;
· zdefiniowanie głównych czynników je warunkujących;
· dostarczenie ram dla oceny sytuacji negocjacyjnej i podejmowanie bardziej przemyślanych decyzji
· wskazanie jak negocjacje prowadzone mogą być· w sposób etyczny.



10. Etyka konfliktu
Współczesne rozumienie konfliktu opiera się na trzech założeniach.
Konflikty często występują w organizacjach, gdyż nie każdy uznaje własne uprawnienia i obowiązki i nie wszyscy są jednakowo zaangażowani w osiąganie tych samych celów organizacji.
Niektóre rodzaje konfliktów są szkodliwe, a inne – korzystne zarówno z punktu widzenia celów indywidualnych, jak i organizacyjnych.
Zasada minimalizowania konfliktów, wyznawana przez niektórych menedżerów i specjalistów nauk społecznych, może być uzasadniona w organizacjach kryzysowych, takich jak armie, oraz organizacjach zrutynizowanych, takich jak niektóre przedsiębiorstwa przetwórcze, może jednak nie być ważna w organizacjach tworzących wiedzę i technologię, takich jak placówki badawczo-rozwojowe.

Konflikty między przełożonymi, podwładnymi powstają w wyniku:
- niezrozumienia odnośnie wydawanych poleceń,
- braku umiejętności ich wykonania,
- mało precyzyjnych kryteriów oceny,
- zapominania treści poleceń zarówno ze strony podwładnego jak i przełożonego,
- nieodpowiedniego wykonywania poleceń,
- zmęczenia utrudniającego realizację postawionych zadań,
- niesprawiedliwej oceny pracownika lub nieuzasadnionego preferowania innych.
Konflikty w przedsiębiorstwach są nieuniknione, a nawet konieczne. Myślę, że konflikty nie muszą prowadzić do strat jednej ze stron a wręcz przeciwnie, mogą przynieść korzyści wszystkim podmiotom zaangażowanym.
Myślę, że konflikty między przełożonymi, a pracodawcami są skomplikowane przez ich nie równoprawny stosunek. Pozycja przełożonego jest z reguły na tyle mocna, że druga strona niejako z góry skazana jest na gorsze położenie.
Uważam, że konflikt sprzyja otwartemu postawieniu ukrywanych wcześniej różnic, spaja grupę (pojawiający się konflikt międzygrupowy sprzyja więzi wewnątrzgrupowej), dokonuje się pełniejszy rozwój osobisty (np. menedżerowie mogą dowiedzieć się jak ich styl wpływa na podwładnych), dzięki konfliktowi osoby staja się bardziej realistyczne w swojej ocenie.

11.Lobbing

Lobbing -dosłownie: oddziaływanie, wywieranie wpływu w kuluarach, to oddziaływanie na decyzje podejmowane przez organy władzy publicznej oparte na strategii komunikacyjnej uwzględniającej:
· analizę procesu decyzyjnego
· politykę danego organu
· własne cele strategiczne
· własną analizę SWOT
· bieżący monitoring wydarzeń
Lobbing upowszechnia się i umacnia, zdobywa coraz więcej zwolenników, najczęściej kojarzy się ze złem, z negatywnymi zjawiskami z zaniedbywaniem spraw publicznych lub zgoła z korupcją czy płatną protekcją.
Lobbing jest uważany przez niektórych jako działalność przedstawicielską, która jest uzupełnieniem procesu wyborczego, jak również stwarza możliwość angażowania się w sprawy publiczne.
Przeciwnicy lobbingu podkreślają, iż genezą wszelkiej działalności mającej na celu „wywieranie wpływu” jest dążenie do wygrywania specyficznych, wąskich interesów. Zdaniem niektórych obserwatorów, lobbyści i grupy przez nich reprezentowane wywierają wpływ daleko większy, niżby to wynikało z liczebności i znaczenia społecznego danej grupy, a ich interesy są często zgoła sprzeczne z tym, co określa się mianem interesu publicznego.
Myślę, że dorby lobbysta powinien charakteryzować się takimi cechami jak:
powinien być dobrze wyedukowany, ale przede wszystkim musi mieć żyłkę polityczna
powinien znać nie tylko ludzi, ale także tryb działania instytucji politycznych, język właściwy dla aparatu legislacyjnego
powinien się charakteryzować umiejętnością analizowania zjawisk
ekonomicznych, mechanizmów społeczno-politycznych, procesów
społecznych
jego wnioski i zalecenia muszą być należycie uzasadnione, by zyskać
poparcie.
powinien też mieć takt, posiadać umiejętność dyplomacji, artykułowania informacji, perswadowania, argumentowania.


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 10:49, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Uprzedzam Moi Kochani ze ja tego nawet nie przeczytalam i nie wiem co tam jest powypisywane:-) wiem tez ze ona dala nam mniej zagadnien ale nie mam pojecia ktore, to trzeba bylo by kogos kto to pisal zapytac....BUZIOLE :*

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 11:28, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Tusia wielki buziak za to Smile

A teraz podajcie które zagadnienia były dla nas hehe Smile bo ja mam poważne braki z tego wykładu Confused


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 13:32, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Arizonka ja tez:-) ale dobrze ze przynjamniej grupa szczecinska pomaga

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 14:36, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Wielkie dzięki za pomoc

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 17:42, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

tusia :*

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 22:26, 24 Lut 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Tusia hihi Szczecin nas lubi Wink

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Nie 9:55, 25 Lut 2007
Autor Wiadomość
Mario
Bywalec forum
Bywalec forum



Dołączył: 16 Lut 2006
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

hej.
Tusia wielkie dzięki za materiały z etyki.

Jesteś Spox.

pozdrowionka


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Nie 17:01, 25 Lut 2007
Autor Wiadomość
teklohetera
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 22 Lut 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

dzieki dziewczeta-na was zawsze mozna liczyc

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Nie 22:50, 25 Lut 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

teklohetera wkoncu ktos nas docenil Wink hihi Wink a jak mi podasz maila to poślemy ci jeszcze spedycję Wink

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 11:59, 26 Lut 2007
Autor Wiadomość
Skora
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 07 Mar 2006
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Ja troche pisałem ( zerwało mi) i ztych co sa na forum to ona podawała:
6 , 9 , 10 , 11 , 8 , 7.
Tyle przynajmniej mam ja.


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 12:07, 26 Lut 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Skora Ok Smile ale z nia generalnie nie będzie kłopotu Smile najgorzej ze spedycją bleee Confused

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny

 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


      Do góry  

Strona 2 z 3
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Skocz do:  
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Avalanche style by What Is Real © 2004
             
Regulamin