Akademia Morska w Szczecinie
 
Szukanie zaawansowane
   
 
Home Rejestracja FAQ Użytkownicy Grupy Galerie  
 
 


Forum Akademia Morska w Szczecinie Strona Główna Pomoce dydaktyczne Kapitan - Technika i technologia transportu
Wyświetl posty z ostatnich:   
       
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny

Śro 12:37, 13 Wrz 2006
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:



Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Pon 12:04, 22 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Wrzucam małe pomoce dla tych, którzy mają poprawkę u kapitana, bo wiem że nie wszyscy to posiadają Smile (gdyby ktoś miał coś jeszcze to proszę o wrzucenie na forum lub kontakt ze mną) Smile

*********************************************************
Transport morski:

Morskim statkiem transportowym jest każde urządzenie pływające, przeznaczone i używane do żeglugi na morzu i na wodach z nim połączonych, a uczęszczanych przez statki.

Wyróżniamy statki:

1. do przewozu ładunków suchych
2. ------------ " ------------ płynnych luzem
3. kombinowane (ad.1 + ad.2)
4. pasażerskie
5. do równoległego przewozu pasażerów i ładunków
6. pozaładunkowe.

Konstrukcja statku:

1. część dziobowa
2. część środkowa
3. część rufowa
4. pomieszczenia mieszkalne.

Przeznaczenie statku zależy od konstrukcji dna.


Parametry ciężarowe:

Najważniejszy z nich to nośność statku. Dzieli się na nośność całkowitą i ładunkową.

Nośność ładunkowa jest wielkością zmienną uzależnioną od zmieniających się warunków meteorologicznych, nawigacyjnych i stanu ciężaru zapasów i paliwa.

Pojemność ładunkowa to pojemność ładowni i innych pomieszczeń statku przeznaczonych do przewozu ładunków mierzonach w metrach sześciennych lub stopniach sześciennych.


Identyfikacja statku:

a) nazwa
b) port macierzysty
c) bandera
d) sygnał wywoławczy
e) rok budowy i miejsce
f) tonaż rejestrowy GT-brutto, NT-netto.

*****************************************************

Transport kolejowy:

Parametry wagonu:

1. nośność
2. dopuszczalny nacisk osi na szyny
3. dopuszczalne obciążenie na metr bieżący wagonu
4. granica obciążenia wagonu
5. rozstaw osi
6. rozstaw czopów skrętu
7. skrajnia taboru
8. skrajnia budowli.

Zasady ładowania wagonu ładunkami o różnej masie skupionej:

Należy obliczyć zaistaniałe obciążenia na oś korzystając z następ. założeń:

1. obciążenia na oś w wagonach dwuosiowych; W wagonach dwuosiowych obciążenia jednej osi może być najwyżej dwukrotnie większe niż obciążenie drugiej osi.

2. obciążenia na czop skrętu w wagonach wóznkowych (korzystając z równań mechaniki); W przypadku wagonów wózkowych, aby obliczyć nacisk na oś należy obliczone obciążenia na wozek podzielić na 2 lub 3. Obciążenie jednego wózka może być najwyżej 3 krotniewiększe od drugiego.


Zasady ładowania ładunkiem:

W przypadku ładowania wagonów ładunkiem o dużej masie, umieszczonym na środku wagonu, należy skorzystać z tabeli umieszczonej na ostojnicy wagonu (?) w jej środkowej części. W tabeli tej, w zależności od podparcia ładunku, są podane najwyższe dopuszczalne masy ładunku. Jeśli ładunek opiera się na całej swej długości to jego dopuszczalna masa podana jest w tabeli,a długość podparcia = całkowitej długości oparcia ładunku na podłodze.

Jeżeli ładunek umieszczony jest na podporach to dopuszczalna masa ładunku podana jest w tabeli, przy czym długość oparcia ładunku to odległość pomiędzy środkami podpór.

Gdy ładunek oparty jest na więcej niż 2 podporach dopuszczalny ciężar odczytuje się z tabeli, a za jego długość przyjmuje się odległość pomiędzy środkami skrajnych podpór.

Jeżeli długość ładunku jest inna niż podana w tabeli, dopuszcalną masę należy policzyć.

******************************************************

Transport samochodowy:

Równomierne rozkładanie nacisków na poszczególne osie.

W przypadku obciążenia skupionego stosuje się podkłady, zapewniające rozłożenie ciężaru na całej długości podkładu oraz zabezpieczające przed niepożądanym przesuwaniem się ładunku.


Podczas ładowania kartonów należy stosować następujące zasady:

1. usunąć dodatkowe elementy (np.mocujące) ze ścian i podłogi
2. wyrównać tylną ścianę
3. układać kartony ściśle, o ile to możliwe, nie zostawiać wolnego miejsca
4. ,,murować" kartony, układać naprzemiennie
5. stosować ścianki oddzielające różnej wielkości kartony
6. wyrównać ostatnią niekompletną warstwę kartonów
7. jeśli kartony nie do końca wypełniają szerokość nadwozia należy wypełnić pustą przestrzeń materiałami sztauerskimi, np.poduszkami powietrznymi czy deskami.


Mocowanie palet:

Należy zastosować wzmocnienia drzwi i burt nadwozia, np.belki:

a) wzdłużne, zabezpieczające przed przesunięciem poprzecznym palet (jeśli nie wypełniają całej szerokości nadwozia)
b) poprzeczne, zabezpieczające przed przesunięciem wzdłużnym

Można zastosować taśmy stalowe mocujące ze sobą palety.

Mocowanie drewnianych klatek:

Należy układać je tak, aby zostawić wolną przestrzeń naprzemiennie po jednej lub drugiej stronie.

Duże klatki drewniane ustawia się na drewnianych podkładach i zabezpiecza przed przesuwaniem wzdłużnym i poprzecznym za pomocą elementów drewnianych, mocowanych do podłogi. Wielkość tych elementów zależna jest od masy ładunku. Dla lepszego zabezpieczenia klatki łączy się przybijając do nich drewnianą listwę.


Mocowanie worków:

a) ,,murowanie" worków polegające na układaniu warstw tak, aby każdy worek leżał na dwóch, łącząc je ze sobą

b) układanie worków w poprzek nadwozia w rzędach jeden na drugim, przy czym worki ostatniej warstwy łączą rzędy ze sobą, stanowiąc zabezpieczenie przed zsuwaniem się ich.


Mocowanie metalowych beczek:

Ustawia się je na drewnianych podkładach.


Ładunki ciężkie:

a) zabezpiecza się je ustawiając na drewnianych podkładach i mocując do podłogi. Aby uniemożliwić przesunięcie się ładunku można zabezpieczyć go taśmą stalową lub konstrukcją drewnianą

b) ładunki ciężkie o nisko położonym środku ciężkości zabezpiecza się mocując je do podłogi

c) ładunki ciężkie o wysoko położonym środku ciężkości należy zabezpieczyć przed przesunięciem również z góry


Role blachy:

Zabezpiecza się je przed stoczeniem się za pomocą:

a) dwóch belek znajdujących się po obu stronach ładunku, które przybija się do podłogi

b) belki znajdującej się w środku i zamocowanej do nadwozia za pomocą taśm stalowych.


6 zintegrowanych jednostek ładunkowych:

1. nietowarzyszące (niekonwojowane):

a) kontenery wielkie
b) nadwozia wymienne
c) naczepy siodłowe

2. towarzyszące (konwojowane):

a) samochód ciężarowy
b) ciągnik siodłowy z naczepą
c) zestaw (pociąg drogowy).

********************************************************


Jan Śniadecki

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Szczecin

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

M.S. Zygmunt August

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez shaman dnia Śro 13:27, 24 Sty 2007, w całości zmieniany 1 raz
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 12:34, 22 Sty 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Wysle ci jeszcze troche materialow ktore mam i zycze POWODZENIA!!

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 12:38, 22 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Dziękuje ślicznie

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Czw 21:07, 25 Sty 2007
Autor Wiadomość
czesiekgol
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Dzięki szaman. przydały by sie rozwiązane zadanka które mieliśmy. Ktoś moze ma?? Druga sprawa: czy ktoś próbował sie skontaktować z kapitanem??

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 7:51, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

No jeszcze nikt się nie kontaktował, ale ktoś miał ustalić z nim jakiś termin Smile

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 10:23, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
Arizonka
Administrator
Administrator



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 815
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

uuuu powodzenia Sad kapitan, brrr...

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 10:40, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

fuuu nastepny oblech... Razz

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 10:48, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Dzięki Smile miejmy nadzieję że wszytko pójdzie dobrze Smile

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 12:44, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

ee tam wszyscy wszystko zaliczymy Smile

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 13:35, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Własnie się dowiedziałem że z anglika dziś tylko jedna osoba poprawiła na sześciu poprawiajacych Confused

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pią 18:26, 26 Sty 2007
Autor Wiadomość
Pati
V.I.P.
V.I.P.



Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 422
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarosławiec

Temat postu:

eh.....ah....no to chujowo

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 13:20, 27 Sty 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

Czesiekgol, Shaman ma rozwiazanych pare najwazniejszych zadan ktore ja mialam..Dacie rade u kapitana w sumie nie jest zly czlowiek z niego, hihihi

A na angiliku zycze powodzenia


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Sob 15:59, 27 Sty 2007
Autor Wiadomość
shaman
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Temat postu:

Tusia, nie dziękuje Smile ale szczęście na angliku się przyda Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  

Pon 15:13, 29 Sty 2007
Autor Wiadomość
tusia
V.I.P. Moderator
V.I.P. Moderator



Dołączył: 01 Mar 2006
Posty: 847
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Świnoujście

Temat postu:

bedzie dobrze, wierze w Was Smile

Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
      Do góry  
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny

 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


      Do góry  

Strona 2 z 3
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Skocz do:  
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Avalanche style by What Is Real © 2004
             
Regulamin